Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp)
Bachelor i teologi og ledelse(180 stp)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Etter 1. august er det løpende opptak fram mot studiestart.
Hvis kurset tas som et enkeltstående kurs skal studenten gjennomføre:
En tretimers (3) skoleeksamen. A-F.
24 undervisningstimer
Redusert undervisning: Oppgave 1250 ord
I den allmenne kirkehistorien vil hovedvekten ligge på oldtiden og reformasjonstiden. Baptismens og pinsebevegelsens historie vil behandles særskilt. Det søkes å gi et bilde av kirken i sin samtid. Det gis en oversikt over de ulike konfesjoner, deres tilblivelse og teologiske hovedpunkter.
.
.
Kunnskaper
Studiet skal gi:
.
Ferdigheter
Studiet skal gi:
.
Generell kompetanse
Studiet skal gi:
.
Undervisningsform
Kurset ”Allmenn kirkehistorie” (5 stp) består av 24 undervisningstimer, og består hovedsakelig av forelesninger. Studentene kan bli bedt om å presentere enkelte temaer knyttet til pensum.
Pensumlitteratur
Haraldsø, Brynjar (1997): Kirke og misjon gjennom 2000 år. Oslo: Lunde forlag, ss. 13-285.
Eskilt og Breistein (1997): De store vekkelsene. i Eskilt og Breistein (Red.) Frikirke- og vekkelseshistorie s. 47-61, (14 sider i kompendium)
Supplerende litteratur
Hill, Jonathan Hill (2007): Zondervan Handbook to the History of Christianity.
Lindberg, Carter (2006) A Brief History of Christianity. Blackwell Publishing (tilgjengelig på DTL)
Lindberg, Carter (2010) The European reformations (2nd edition). Wiley-Blackwell (tilgjengelig på DTL)
McGrath, Alister E. (2013) Christian History: An Introduction. Wiley-Blackwell (tilgjengelig på DTL)
McGrath, Alister E. (2013) Historical Theology: An Introduction to the History of Christian Thought (2nd edition). Wiley-Blackwell (tilgjengelig på DTL)
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.