Emnebeskrivelse
Dette emnet retter søkelyset mot kristen forkynnelse og prosessene som skaper gode forkynnere og kommunikatorer. Studenten vil få praktisk en innføring i ulike prekensjangre og metoder i forberedelse av kommunikasjon. Emnet vil også sette fokus på forkynnerens indre liv og etiske integritet, og hjelpe studenten til å reflektere teologisk omkring Åndens funksjon i kristen forkynnelse. Studenten vil også få mulighet til å delta aktivt i felles refleksjon over hva som er god kommunikasjon gjennom blant annet undervisning, gruppesamtaler og egne framføringer.
.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet PAL1020 Kommunikasjon og prekenlære skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten:
- har bred kunnskap om modeller, metoder og verktøy for kreative prosesser i forberedelser av en preken
- har innsikt i ulike kommunikasjons- og prekensjangere, deres oppbygging og viktigste elementer
- kjenner til det teologiske grunnlaget for ulike forkynnelsesformer
- har kunnskap om sentrale elementer i retorikk og historiefortelling
- har kjennskap til hvordan forkynnelse kan fungere som ledelse i samspill med andre elementer i møtet/gudstjenesten, organisasjonens totale praksis og forkynnerens liv.
Ferdigheter
Studenten:
- har evne til å forberede og fremføre en preken eller presentasjon
- kan anvende faglig kunnskap til effektivt å kommunisere med og lytte til tilhørerens språk og interesser
- kan reflektere praktisk, etisk og teologisk omkring forkynnelse som et element i transformativ menighetsledelse
Generell kompetanse
Studenten:
- har en lyttende og ydmyk holdning i forhold til tilhørere og forkynnerrollen
- har teologisk og etisk bevissthet i forholdet til kommunikasjonsprosesser
- kan tenke kritisk og innovativt i møte med målgrupper og sosiale kontekster
Undervisningsform
Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av forelesninger, dialog, erfaringsbasert læring (caseoppgaver og øvelser) og læringsaktiviteter på Moodle. Emnet består av til sammen 40 undervisnings- og treningstimer.
Pensumlitteratur
Austnaberg, H. (2023). Leading Through the Sermon. Scandinavian Journal for Leadership and Theology, 10, 500–512. https://doi.org/10.53311/sjlt.v10.91 (13 sider)
Bruce, K. (2015). Igniting the heart: Preaching and imagination. London: SCM Press, kap. 1 og (64 sider)
Hussey, I. (2015). “The Other Side of the Pulpit: Listener’s Experiences of Helpful Preaching”. Homiletic, 39(2) (18 sider)
Lee, A. (2019). Preaching God’s Grand Drama: A Biblical-Theological Approach. Baker Academic, kap 4-6 (78 sider)
Long, Thomas G. The Witness of Preaching. 3. utgave. Louisville, KY: Westminster John Knox Press, 2016, kap 1, 4-7 (168 sider)
Malmström, H. (2016). Engaging the Congregation: The Place of Metadiscourse in Contemporary Preaching. Applied Linguistics, 37(4), 561–582 (22 sider)
Mosdøl, Hallvard Olavson. “Fra tekst til preken: En beskrivelse og drøfting av norske prestersprekenforberedende praksis.” Tidsskrift for Praktisk Teologi 30, no. 2 (2013): 21–31. https://doi.org/10.48626/tpt.v30i2.5140 (11 sider)
Nordhaug, H. (2000). Så mitt hus kan bli fullt. Oslo: Luther, ss. 51-78, 130-168 (67 sider. Gratis tilgang fra norske IP-adresser på nb.no)
Quicke, Michael J. (2003). 360 Degree Preaching. Hearing, Speaking, and Living the Word. Baker Academic, kap. 1, 4, 7-11 (115 sider)
Robinson, Haddon W. (2001 eller 2014). Biblical Preaching. The Development and Delivery of Expository Messages. Grand Rapids: Baker Academic, kap. 1-10 (167 sider)
Åkerlund, Truls (2014). “Preaching as Christian Leadership: The Story, the Sermon, and the Prophetic Imagination”. Journal of Religious Leadership, 13(1), 78-98 (20 sider)
Åkerlund, T. (2019). “Halen som logrer med hunden: Om pentekostal eskatologi og sosialt engasjement”. Scandinavian Journal of Leadership and Theology, 6, 8-13 (6 sider).