Site icon Høyskolen for ledelse og teologi

Kommunikasjon og prekenlære

Emnebeskrivelse

Dette emnet retter søkelyset mot kristen forkynnelse og prosessene som skaper gode forkynnere og kommunikatorer. Studenten vil få praktisk en innføring i ulike prekensjangre og metoder i forberedelse av kommunikasjon. Emnet vil også sette fokus på forkynnerens indre liv og etiske integritet, og hjelpe studenten til å reflektere teologisk omkring Åndens funksjon i kristen forkynnelse. Studenten vil også få mulighet til å delta aktivt i felles refleksjon over hva som er god kommunikasjon gjennom blant annet undervisning, gruppesamtaler og egne framføringer.

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet PAL1020 Kommunikasjon og prekenlære skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten:

  • har bred kunnskap om modeller, metoder og verktøy for kreative prosesser i forberedelser av en preken
  • har innsikt i ulike kommunikasjons- og prekensjangere, deres oppbygging og viktigste elementer
  • kjenner til det teologiske grunnlaget for ulike forkynnelsesformer
  • har kunnskap om sentrale elementer i retorikk og historiefortelling
  • har kjennskap til hvordan forkynnelse kan fungere som ledelse i samspill med andre elementer i møtet/gudstjenesten, organisasjonens totale praksis og forkynnerens liv.

Ferdigheter

Studenten:

  • har evne til å forberede og fremføre en preken eller presentasjon
  • kan anvende faglig kunnskap til effektivt å kommunisere med og lytte til tilhørerens språk og interesser
  • kan reflektere praktisk, etisk og teologisk omkring forkynnelse som et element i transformativ menighetsledelse

Generell kompetanse

Studenten:

  • har en lyttende og ydmyk holdning i forhold til tilhørere og forkynnerrollen
  • har teologisk og etisk bevissthet i forholdet til kommunikasjonsprosesser
  • kan tenke kritisk og innovativt i møte med målgrupper og sosiale kontekster

 

Undervisningsform

Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av forelesninger, dialog, erfaringsbasert læring (caseoppgaver og øvelser) og læringsaktiviteter på Moodle. Emnet består av til sammen 40 undervisnings- og treningstimer.

.

Pensumlitteratur

Austnaberg, H. (2023). Leading Through the Sermon. Scandinavian Journal for Leadership and Theology, 10, 500–512. https://doi.org/10.53311/sjlt.v10.91 (13 sider)

Bruce, K. (2015). Igniting the heart: Preaching and imagination. London: SCM Press, kap. 1 og (64 sider)

Hussey, I. (2015). “The Other Side of the Pulpit: Listener’s Experiences of Helpful Preaching”. Homiletic, 39(2) (18 sider)

Lee, A. (2019). Preaching God’s Grand Drama: A Biblical-Theological Approach. Baker Academic, kap 4-6 (78 sider)

Long, Thomas G. The Witness of Preaching. 3. utgave. Louisville, KY: Westminster John Knox Press, 2016, kap 1, 4-7 (168 sider)

Malmström, H. (2016). Engaging the Congregation: The Place of Metadiscourse in Contemporary Preaching. Applied Linguistics, 37(4), 561–582 (22 sider)

Mosdøl, Hallvard Olavson. “Fra tekst til preken: En beskrivelse og drøfting av norske prestersprekenforberedende praksis.” Tidsskrift for Praktisk Teologi 30, no. 2 (2013): 21–31. https://doi.org/10.48626/tpt.v30i2.5140 (11 sider)

Nordhaug, H. (2000). Så mitt hus kan bli fullt. Oslo: Luther, ss. 51-78, 130-168 (67 sider. Gratis tilgang fra norske IP-adresser på nb.no)

Quicke, Michael J. (2003). 360 Degree Preaching. Hearing, Speaking, and Living the Word. Baker Academic, kap. 1, 4, 7-11 (115 sider)

Robinson, Haddon W. (2001 eller 2014). Biblical Preaching. The Development and Delivery of Expository Messages. Grand Rapids: Baker Academic, kap. 1-10 (167 sider)

Åkerlund, Truls (2014). “Preaching as Christian Leadership: The Story, the Sermon, and the Prophetic Imagination”. Journal of Religious Leadership, 13(1), 78-98 (20 sider)

Åkerlund, T. (2019). “Halen som logrer med hunden: Om pentekostal eskatologi og sosialt engasjement”. Scandinavian Journal of Leadership and Theology, 6, 8-13 (6 sider).

Exit mobile version