Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)
Årsstudium i Misjon og kirke (60 stp) – Stavanger
Undervisningsdatoer:
Fredag 20.jan kveld
Lørdag 21.jan dag
Fredag 24.feb kveld
Lørdag 25.feb dag
Fredag 24.mars kveld
Lørdag 25.mars dag
48 Undervisningstimer
24 timer ved HLT kompetansekurs, pluss 8 timer digital underevisning.
Emnet PAL2010 Kirkens helbredende tjeneste gir en praktisk innføring i den helbredende tjenesten, som er en del av den oppgave kirken har fått. Det vil bli gitt en bred beskrivelse av ulike teologiske tilnærminger til temaene helse og helbredelse, og de konsekvenser disse kan ha for en slik tjeneste. Emnet tar også opp ulike tilnærminger til sykdom og helse i helsefag. Videre vil det bli gitt en praktisk innføring i ulike modeller for forbønn for syke.
.
Studiet PAL2010 Kirkens helbredende tjeneste har som målsetning å gi følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studiet skal gi
.
Ferdigheter
Studiet skal styrke studentens
.
Generell kompetanse
Studiet skal gi
.
Undervisningsform
Undervisningen gis i form av interaktive forelesninger i emnet, eget studium av faglig litteratur og eventuell annen ressurslitteratur. Observasjonspraksis relatert til forbønn for syke vil også være en del av undervisningsopplegget.
Pensumlitteratur
Andersen, Ø.: Kors eller Herlighet. Oslo: Ansgar 1985. (82 sider)
Andersen, Ø.G. (2020): “Healing and Preaching: The eschatological and legitimizing perspectives on healing constitute a unity that has important implications for the Church” in Scandinavian Journal for Leadership and Theology, Vol. 7, https://doi.org/10.53311/sjlt.v7.47, (20 pages)
Engeseth, A.: Kirken og de syke. Gyldendahl, 1987, s. 81 – 101. (20 sider)
Hanssen, O.: “Bønn for syke – helbredelse ved bønn.” Misjon og teologi 4 (1997), 139-154. (16 sider.) Finnes tilgjengelig online:
Hiebert, P.: Anthropological Reflections on Missiological Issues. Baker Book House, Grand Rapids, 1994, “The Flaw of the Excluded Middle,” s. 407 – 414. (7 sider)
Lie, G.: Helbredelse ved tro: Fra Möttligen til Tulsa. Et historisk overblikk. Refleks 1/2 2002, s. 3- 19. (16 sider)
MacNutt, F.: Healing. Ave Marie Press, 1999/2001, s. 17 – 236. (219 sider)
McIntyre, J.: Healing in Redemption. Refleks 1/2 2002, s. 20 – 35 (15 sider)
Monsen, M.: Bønnens makt. Lunde Forlag, Oslo 1998, s. 9-75.
Tangen, K. I.: Kirkens helbredende tjeneste. Hovedoppgave, Menighetsfakultetet 1993. ss. 8 – 119. (111 s.)
Turner, M.: The Holy Spirit and Spiritual Gifts. Peabody, MA: Hendrickson Publishers, 1996. s. 278-293 (16 s.)
Wimber, J. (1986). Power Healing. San Francisco: Harper, pp. 164–171 (7 sider).
Kildelitteratur
Osborn, T. L.: Helbrede de syke. Kvinesdal: Logos. u.år. ss. 40-54. (15 sider)
Wiggelsworth, S.: Alltid voksende tro. Torp: Logos: Kvinesdal. 1976. ss. 7-16, 58-64; 136- 143. (23 sider)
Åleskjær. Å.: Gode nyheter til de syke. Torp: Livets ord forlag, 1986: ss. 85 – 116. (31 sider)
Supplerende litteratur
Wimber, J.: Power Healing. San Francisco: Harper. 1991, ss. 126 – 235 (109 sider)
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.