TEO1042

Kristen initiasjon: Tro, dåp og åndsdåp

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: John Daniel Andersen
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Skrive en oppgave på 2000 ord i kurset kristen initiasjon. Bestått/Ikke bestått.

Omfang

12 undervisningstimer

Kursbeskrivelse

Kurset Kristen initiasjon: Tro, dåp og åndsdåp  er en studie av sammenhengen mellom omvendelse, tro, dåp og åndsdåp. Ulike karismatiske tradisjoner presenteres og vil bli drøftet i lys av Skriften. Emnet gir også en innføring i den historiske utviklingen av liturgisk og sakramental praksis i ortodokse tradisjoner.

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet TEO1042 Kristen initiasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

.

Kunnskaper

Studenten:

  • har kjennskap til ulike kirkelige tradisjoners syn på forholdet mellom tro, dåp, åndsdåp, konfirmasjon og nattverd i dag.
  • har kjennskap til de viktigste tolkningene av det aktuelle nytestamentlige materialet med vekt på beskrivelsen av kristen initiasjon i Apostlenes gjerninger.
  • har kunnskap om ulike kristne kirkesamfunns forståelse av dåpen i Den Hellige Ånd.

.

Ferdigheter

Studenten:

  • har evne til å se sammenhengen mellom ulike kirkesamfunns teologiske tradisjon og forståelsen av kristen initiasjon.
  • har evne til å vurdere ulike syn og perspektiver på omvendelse, tro, dåp og åndsdåp, eksegetisk og i lys av praksis.

.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse av den pentekostale og karismatiske kristendomsforms teologiske grunnlag og praksis.
  • har evne til å delta i en dialog om kristen initiasjon med forskjellige kirkelige tradisjoner.

 

Undervisningsform

Undervisningen gis i form av interaktive forelesninger, diskusjoner i plenum, og mulig gruppearbeid.

.

Pensumlitteratur

Brand, Chad Owen (2004): Perspectives on Spirit Baptism – five views. Nashville, Tenn.: Broadman & Holman Publ., s. 1-290.

Johnson, Maxwell E. (2007): The Rites of Christian Initiation: Their Evolution and Interpretation.

Collegeville, MN: Liturgical Press, s.1-114, 309-373.

Supplerende litteratur

Atkinson, W. “Pentecostal responses to Dunn’s Baptism in The Holy Spirit” I Journal of Pentecostal Theology, nr. 6 og 7 (1995), s.87-131 og 49-72.

Engelsviken, T. Et utvalg i The gift of the Spirit. Analysis and Evaluation of the Charismatic Movement from a Lutheran Theological Perspective. Duduque, Iowa, 1981 (ph. Thesis), s. 1-85, 411-494, 562 -571. Oslo: Gyldendal, 1982, s.57

Lederle, H. Et utvalg i Treasures Old and New: Interpretations of ”Spirit Baptism” in the Charismatic Renewal Movement. Peabody: Hendrickson, 1988, s. 37-113, 124-163, 213-240.

Menzies, R. P. Empowered for Witness. The Spirit in Luke – Acts. T & T Clark International, A Continuum imprint, 2004, ss. 230 –259. This edition first published as JPTS 6, Sheffield Academic Press 1994.

Smith, Gordon T. (2010): Transforming Conversion: Rethinking the Language and Contours of Christian Initiation. Grand Rapids: Baker Academic.

Turner, M. The Holy Spirit and Spiritual Gifts in The New testament Church and Today. Rev. utg. Peabody, Mass.: Hendricson, 1998, s. 3-347.

Wyckoff, J. W. “The baptism in the Holy Spirit” i Horton, S.: Systematic Theology. Springfield: Logion Press, 1995, s. 423-455.

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.