PAL1020

Kommunikasjon og prekenlære

Årsstudium i menighetsledelse (60 stp/ECTS)
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Søknadsfrist: 15.april
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Søknader som er sendt inn etter 15. april vil bli behandlet fortløpende.

Kursbeskrivelse

Dette emnet retter søkelyset mot kristen forkynnelse og prosessene som skaper gode forkynnere og kommunikatorer. Studenten vil få praktisk en innføring i ulike prekensjangre og metoder i forberedelse av kommunikasjon. Emnet vil også sette fokus på forkynnerens indre liv og etiske integritet, og hjelpe studenten til å reflektere teologisk omkring Åndens funksjon i kristen forkynnelse. Studenten vil også få mulighet til å delta aktivt i felles refleksjon over hva som er god kommunikasjon gjennom blant annet undervisning, gruppesamtaler og egne framføringer.

 

Læringsutbytte

Studier i emnet har som målsetning å gi følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studiet skal gi…

  • kjennskap til modeller, metoder og verktøy for kreative prosesser i forberedelsen av en preken eller et foredrag
  • god kunnskap om ulike kommunikasjons- og prekensjangere, deres oppbygging og viktigste elementer
  • kjennskap til det teologiske grunnlaget for ulike forkynnelsesformer
  • kunnskap om sentrale elementer i retorikk og historiefortelling
  • kjennskap til hvordan forkynnelse kan være transformativ ledelse i samspill med andre elementer i møtet/gudstjenesten, organisasjonens totale praksis og forkynnerens liv.

 

Ferdigheter

Studiet skal styrke studentens…

  • evne til å forberede og fremføre en preken, foredrag eller presentasjon
  • evne til effektivt å kommunisere med og lytte til tilhørerens språk og interesser
  • forbedret evne til å reflektere praktisk, etisk og teologisk omkring forkynnelse som et element i transformativ ledelse og menighetsledelse

 

Generell kompetanse

Studiet skal gi …

  • en lyttende og ydmyk holdning i forhold til tilhørere og forkynnerrollen
  • teologisk og etisk bevissthet i forholdet til kommunikasjonsprosesser
  • mot, glede og lidenskap for å kommunisere autentisk og transformativt

 

Undervisningsform

Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av forelesninger, dialog, erfaringsbasert læring (caseoppgaver og øvelser) og læringsaktiviteter på Moodle. Emnet består av til sammen 48 undervisnings- og treningstimer.

 

Pensumlitteratur

Brand, Chad Owen (2004): Perspectives on Spirit Baptism – five views. Nashville, Tenn.: Broadman & Holman Publ., s. 1-290 (289 sider)

Stronstad, Roger (2012): The Charismatic Theology of St. Luke. Peabody, Mass.: Hendrickson Publishers, s. 1-14, 37-98 (75 sider).

Supplerende litteratur

Atkinson, W. “Pentecostal responses to Dunn’s Baptism in The Holy Spirit” I Journal of Pentecostal Theology, nr. 6 og 7 (1995), s.87-131 og 49-72.

Engelsviken, T. Et utvalg i The gift of the Spirit. Analysis and Evaluation of the Charismatic Movement from a Lutheran Theological Perspective. Duduque, Iowa, 1981 (ph. Thesis), s. 1-85, 411-494, 562 -571. Oslo: Gyldendal, 1982, s.57

Johnson, Maxwell E. (2007): The Rites of Christian Initiation: Their Evolution and Interpretation.

Collegeville, MN: Liturgical Press.

Lederle, H. Et utvalg i Treasures Old and New: Interpretations of ”Spirit Baptism” in the Charismatic Renewal Movement. Peabody: Hendrickson, 1988, s. 37-113, 124-163, 213-240.

Menzies, R. P. Empowered for Witness. The Spirit in Luke – Acts. T & T Clark International, A Continuum imprint, 2004, ss. 230 –259. This edition first published as JPTS 6, Sheffield Academic Press 1994.

Smith, Gordon T. (2010): Transforming Conversion: Rethinking the Language and Contours of Christian Initiation. Grand Rapids: Baker Academic.

Turner, M. The Holy Spirit and Spiritual Gifts in The New testament Church and Today. Rev. utg. Peabody, Mass.: Hendricson, 1998, s. 3-347.

Wyckoff, J. W. “The baptism in the Holy Spirit” i Horton, S.: Systematic Theology. Springfield: Logion Press, 1995, s. 423-455.

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.