Samfunns- og adferdsøkonomi

Bachelor i ledelse, økonomi og administrasjon (180 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Skriftlig skoleeksamen (4 timer)

Omfang

48 undervisningstimer

Arbeidskrav

Individuell oppgave om grunnleggende samfunnsøkonomi

Forutsetning

En fordel med matematikk på 1T og/eller S1+S2 fra vgs.

Emnebeskrivelse

Emnet Samfunns- og adferdsøkonomi gir en innføring i noen av hovedteoriene innen samfunns- og adferdsøkonomi, samt i ideologiene som har formet økonomisk tenkning. Kurset gir et overblikk over de mest sentrale innsiktene fra markeds- og nytteteori, og bygger videre på dette ved å introdusere moderne adferdsøkonomi, som utfordrer tradisjonelle økonomiske antakelser om rasjonalitet og egeninteresse. Kurset har som målsetting å gi studentene verktøy for å analysere aktuelle problemstillinger fra et økonomisk perspektiv.

 

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet Samfunns- og adferdsøkonomi skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • forstår de ideologiske grunnlagene for mikroøkonomi og hvordan makro- og mikroøkonomiske mekanismer henger sammen.
  • kjenner til sentrale mikroøkonomiske teorier, inkludert nytte- og markedsteori.
  • kan forklare de mest betydningsfulle funnene innen adferdsøkonomi, og hvordan disse utfordrer grunnantagelser i mikroøkonomien, særlig knyttet til begrenset rasjonalitet og utvidede motivasjonsteorier.

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende mikroøkonomiske modeller for å analysere enkle, dagsaktuelle økonomiske problemstillinger.
  • kan bruke innsikt fra atferdsøkonomi for å tolke økonomisk og moralsk atferd.
  • evner å vurdere og reflektere kritisk over begrensningene i økonomiske teorier og hvordan disse kan relateres til etiske og moralske perspektiver, inkludert bibelske verdier

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet analytiske ferdigheter for å identifisere og drøfte økonomiske problemstillinger.
  • demonstrerer selvstendig og kritisk tenkning knyttet til økonomisk atferd og beslutningstaking.

 

Undervisningsform

Emnet struktureres gjennom interaktive forelesninger, individuelt arbeid knyttet til oppgave om grunnleggende samfunnsøkonomi, samt gruppearbeid.

Pensumlitteratur

Bjorvatn, Kjetil (2025) “Mikroøkonomi” – En abc på 1-2-3. Fagbokforlaget

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.