Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst endringsledelse (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
skrive en prosjektoppgave på 3000 ord med utgangspunkt i en case. Caset er lærerdefinert, og oppgaveordlyd skal være klar senest 3 uke før innleveringsfrist.
Oppgaven vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i VEL1040.
Emnet VEL1040 Kreativ organisasjonlæring og prosjektledelse gir studenten en praktisk introduksjon til kreativitet og det å utvikle evner til å tilrettelegge kreative og innovative prosesser i team og i organisasjoner. Emnet gir også en innføring hvordan man kan planlegge, lede og styre prosjekter. Emnet faller i to hoveddeler.
Den første delen vil være en praktisk guide til å bygge en nyskapende og lærende organisasjon som mestrer utfordringene i en situasjon av forandring, og som bygger en kultur av glede, mening og kreativitet. Det vil bli undervist i hva kreativitet er og hvordan en kan skape kreativ deltakelse i organisasjoner gjennom å legge til rette for kreative og innovative prosesser. Særlig legges det vekt på brainstormings-teknikker, beslutningsverktøy og helhetlige modeller for gjennomføring – fra ide til virkelighet. I tillegg vil en kort komme inn på elektroniske verktøy, som for eksempel diskusjonsgrupper og chat. I emnet vil en søke å belyse hvordan en kan koble individuell kreativitet og læring til organisasjonen som helhet.
I andre del av emnet vil studenten få anledning til å utforske verktøy som gjør studenten i stand til å effektivt lede og organisere prosjekter. En vil få kjennskap til hvordan koble visjon og mål til et prosjekt, og hvordan en kan lede og administrere en prosjektgruppe fram til oppnådde mål. Metoder for planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjekter vil presenteres, diskuteres og testes ut i praksis. IT-verktøy for prosjektplanlegging vil også presenteres. Undervisningen vil gjennomgå modeller for prosjektfaser og roller i prosjekter, og dessuten metoder for prosjektplanlegging og kunnskapsledelse. Prosjekters økende betydning og rolle i organisasjoner vil bli belyst, dessuten utfordringer ved prosjektorganisering, relatert til organisasjonslæring, kommunikasjon og organisasjonskultur.
.
En student som har fullført emnet VEL1240 Kreativitet og organisasjonslæring skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av forelesninger, dialog og erfaringsbasert læring (caseoppgaver og gruppeoppgaver). I tillegg til innføring i metoder og verktøy, vil en få muligheten til å jobbe med egne organisasjonsutfordringer individuelt og i grupper. I enkelte semestre vil emnet knyttes sterkt til planlegging og gjennomføring av konkrete prosjekter, vektleggingen av ulike arbeidsformer kan derfor variere noe.
.
Filstad, Cathrine (2010) Organisasjonslæring. Fagbokforlaget
Johns, J. D. (1995): “Pentecostalism and the Post–Modern Worldview” i Journal of Pentecostal Theology 7 s. 73–96
Lerdahl, Erik (2007): Slagkraft – håndbok i idéutvikling. Gyldendal Akademisk
Westhagen, Harald; Faafeng, Ole; Hoff, Kjell Gunnar (2008). Prosjektarbeid – utviklings- og endringskompetanse. 6.utg. Gyldendal Akademisk
SUPPLERENDE LITTERATUR
Berg, M. E. Ledelse: Verktøy og virkemidler, Oslo: Universitetsforlaget, 2000, s.127-154 (28 sider).
Blindheim, T., T. Ø. Jensen, og F. Nyeng. Forbrukeren: helt, skurk eller offer. Oslo: Cappelen Akademisk, 2000 (280 sider).
Brodtkorb, E., R. Norvoll og M. Rugkåsa. Mellom mennesker og samfunn: Sosiologi for helse- og sosialprofesjonene, Oslo: Gyldendal Akademisk, 2001 (304 sider).
Castells, M. “Materials for an exploratory theory of the network society” i British Journal of Sociology, vol 51, 2001, no. 1 jan/march 2000, s. 5-24 (20 sider).
Christensen, Sø. og K. Kreiner. Projektledelse i løst koblede systemer; ledelse og læring i en ufuldkommen verden. København: Jurist- og Økonomforbundets forlag, 1991 (115 sider).
De Bono, Edward. Six Thinking Hats, Newport Beach: Back Bay Books, 1999 (192 sider).
Eikeland, O. og A. M. Berg. Medvirkningsbasert organisasjonslæring og utviklingsarbeid i kommunene, Oslo: Kommuneforlaget, 1997, s.12-135 (124 sider).
Eriksen, T. H. Øyeblikkets tyranni: rask og langsom tid i informasjonssamfunnet, Oslo: Aschehoug, 2001 (217 sider).
Forsth, L. R. Praktisk nytenking. Drammen: Aquarius Forlag, 2001, s. 9-113 (105 sider).
Filstad, C., S. Hildebrandt S. Rishøj. Familien på arbeid: om å skape sammenheng mellom arbeidsliv og familieliv, Oslo: Abstrakt, 2005 (234 sider).
Haug, S. H. Stigs bok om kreativitet. Oslo: Chr. Schibsteds forlag, 2002 (80 sider).
Hoff, K.G. og S. Köber. Grunnleggende bedriftsøkonomisk analyse (4.utg), Oslo: Universitetsforlaget, 2002 (508 sider).
Kao, J. Kreativitet på arbeidsplassen, Oslo: Hjemmets Bokforlag, 1996, s.45-55, 88-104, og 125-137 (41 sider).
Knowles, M. S. The Modern Practice of Adult Education. Cambridge: Adult Education, 1980, s. 222-251 (30 sider).
Krogh, G. von, K. Ichijo og I. Nonaka. Slik skapes kunnskap: hvordan frigjøre taus kunnskap og inspirere til nytenkning i organisasjoner. Oslo: NKS-forlaget, 2001 (317 sider).
Michalko, Michael Thinkertoys: A Handbook of Creative-Thinking Techniques, 2. Ed., Berkeley: Ten Speed Press, 2006 (330 sider).
Mintzberg, H., B. Ahlstrand og J. Lamprel. Strategy Safari, Upper Saddle River: Pearson Professional, 2001 (416 sider).
Nordhaug, O. Kunnskapsledelse: trender og utfordringer, Oslo: Universitetsforlaget (303 sider), 2002.
Ritzer, G. The McDonaldization of Society. New Century ed. Thousand Oaks Pine Forge Press, 2000 (278 sider).
Roness, A., S. B. Matthiesen. Utbrent: krevende jobber – gode liv, Oslo: Fagbokforlaget, 2002 (416 sider).
Sennett, R. Det fleksible mennesket: personlige konsekvenser av å arbeide i den nye kapitalismen, 2001, Oslo: Fagbokforlaget (199 sider).
Sweet, L. Aqua Church: Essential Leaderships Arts for Piloting Your Church in Today’s Fluid Culture, Loveland: Group Publishing, 1999 (262 sider).
Thomas, J. C. “Reading the Bible from within Our Traditions: A Pentecostal Hermeneutics as Test Case” i Green og Turner (eds) Between Two Horizons: Spanning New Testament Studies & Systematic Theology, Grand Rapids: Eerdmans Publ., 2000, s.108-122 (15 sider).
Westhagen, H. Prosjektarbeid: utvikling og endringskompetanse. 5.utg, Oslo: Gyldendal Akademisk, 2002 (214 sider).
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.