VEL1330

Verdibevisst team- og relasjonsledelse

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Bachelor i ledelse, økonomi og administrasjon (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst ledelse (60 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Våren 2027
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Studenten skal:
Skrive en analyse av case-oppgave i gruppe der relevant pensumlitteratur appliseres (3000 ord). 100 %. A-F.

Omfang

36 undervisningstimer. 12 timers case-oppgave.
(ved redusert gjennomføring er omfanget 24 undervisnings-timer)

Arbeidskrav

Delta i casearbeid i gruppe, tilsvarende 12 timer. Innlevering av felles prosjektrapport. Bestått/ikke bestått.
Redusert undervisning: Oppgave 2000 ord. Bestått/ikke bestått.

Emnebeskrivelse 

Emnet gir en innføring i teamutvikling og relasjonsledelse. Studenten vil gjennom forelesninger og caseoppgaver utvikle kunnskap om, og erfaring med, hvordan man som leder kan bygge effektive team, inngå i samarbeidsprosesser og om hvordan man kan bidra til medarbeideres trygghet og utvikling. Studenten vil presenteres for perpektiver og teorier for relasjonsledelse, og det vil reflekteres rundt hvordan dette kan se ut i praksis. Emnet hjelper lederen til å tenke som en sosial arkitekt og til å legge til rette for byggingen av gode og trygge fellesskap med rom for ideer, kritiske spørsmål og læring.

 

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet VEL1230 Verdibevisst team- og relasjonsledelse skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap 

Studenten: 

  • har god kunnskap om hvordan effektive team utvikles og ledes
  • kjenner til ulike roller og faser i et teamarbeid og hvordan man kan håndtere disse
  • har kjennskap til ledelse og utvikling av virtuelle team
  • har kjennskap til relasjonsledelse som forskningsfelt, herunder forståelse for ledelse som en gjensidig og kontinuerlig prosess
  • har god kunnskap om hvordan ledere kan bidra til å skape og opprettholde psykologisk trygghet

 

Ferdigheter 

Studenten: 

  • kan reflektere kritisk og konstruktivt i forhold til gruppedynamikk
  • evner å leve og lede med mot, omsorg og ydmykhet som grunnholdninger
  • bidrar til å skape et klima hvor mennesker føler seg trygge til å ta ordet, stille spørsmål, dele bekymringer og ideer

 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har evne til å lede gode og effektive team
  • har økt forståelse for sterke og svake sider i samspill med andre
  • har bevissthet rundt egne holdninger og over hvilke grunnholdninger man vil utvikle
  • kan drøfte relevante etiske aspekter ved relasjonell ledelse, og delta i diskusjon om utvikling av god praksis

 

Undervisningsform 

Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av interaktive forelesninger (36 timer) og erfaringsbasert læring gjennom rollespill, øvelser og en veiledet case-oppgave (12 timer).

 

Pensumlitteratur

Clarke, N. (2018). Relational Leadership: Theory, Practice and Development (1st edition). Routledge, s.1-70 (70 sider).

Edmondson, A. C. (2018). The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth (209 sider).

Fyhn, B., (2025). Psykologisk trygghet i det norske arbeidslivet. Gyldendal.

Jacobsen og Thorsvik. (2025). Relasjonell ledelse, i Hvordan organisasjoner fungerer. Fagbokforlaget, s. 422-27 (6 sider, kompendium).

Kaufmann, G., & Kaufmann, A. (2023). Psykologi i organisasjon og ledelse (6. utg.). Fagbokforlaget, s. 325-364 (40 sider, kompendium).

Sjøvold, E. (2022). Teamet: Utvikling, effektivitet og endring i grupper (2. utg.). Universitetsforlaget, s. 18-81, 98-270, 373-383 (248 sider).

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.