Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Bachelor i ledelse, økonomi og administrasjon (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst ledelse (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
Skrive en analyse av case-oppgave i gruppe der relevant pensumlitteratur appliseres (3000 ord). 100 %. A-F.
36 undervisningstimer. 12 timers case-oppgave.
(ved redusert gjennomføring er omfanget 24 undervisnings-timer)
Delta i casearbeid i gruppe, tilsvarende 12 timer. Innlevering av felles prosjektrapport. Bestått/ikke bestått.
Redusert undervisning: Oppgave 2000 ord. Bestått/ikke bestått.
Emnet gir en innføring i teamutvikling og relasjonsledelse. Studenten vil gjennom forelesninger og caseoppgaver utvikle kunnskap om, og erfaring med, hvordan man som leder kan bygge effektive team, inngå i samarbeidsprosesser og om hvordan man kan bidra til medarbeideres trygghet og utvikling. Studenten vil presenteres for perpektiver og teorier for relasjonsledelse, og det vil reflekteres rundt hvordan dette kan se ut i praksis. Emnet hjelper lederen til å tenke som en sosial arkitekt og til å legge til rette for byggingen av gode og trygge fellesskap med rom for ideer, kritiske spørsmål og læring.
En student som har fullført emnet VEL1230 Verdibevisst team- og relasjonsledelse skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
Studenten:
Studenten:
Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av interaktive forelesninger (36 timer) og erfaringsbasert læring gjennom rollespill, øvelser og en veiledet case-oppgave (12 timer).
Clarke, N. (2018). Relational Leadership: Theory, Practice and Development (1st edition). Routledge, s.1-70 (70 sider).
Edmondson, A. C. (2018). The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth (209 sider).
Fyhn, B., (2025). Psykologisk trygghet i det norske arbeidslivet. Gyldendal.
Jacobsen og Thorsvik. (2025). Relasjonell ledelse, i Hvordan organisasjoner fungerer. Fagbokforlaget, s. 422-27 (6 sider, kompendium).
Kaufmann, G., & Kaufmann, A. (2023). Psykologi i organisasjon og ledelse (6. utg.). Fagbokforlaget, s. 325-364 (40 sider, kompendium).
Sjøvold, E. (2022). Teamet: Utvikling, effektivitet og endring i grupper (2. utg.). Universitetsforlaget, s. 18-81, 98-270, 373-383 (248 sider).
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.