UNG1210

UNG Teologi i praksis

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)
Årsstudium i barne- og ungdomsarbeid (60 stp/ECTS)


  • Sted: Oslo / Digitalt
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: Lars Tore Jørgensen og Roald Zeiffert
  • Oppstart: 15. september
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Emnebeskrivelse

I forbindelse med den teologiske refleksjon stiller vi oss helt grunnleggende spørsmål som f.eks.: ”Hvem er Gud?”, ”Hvor møter vi Gud? Og ”Hvorfor gjør vi det vi gjør?” Svar på spørsmålene utgjør det teologiske fundament i det kirkelige barne- og ungdomsarbeidet. Metoder og modeller kan betegnes som kulturelt betingede redskap til å kommunisere svar på disse spørsmålene i ord og i handling i en bestemt kulturell kontekst. I kurset vil det være fokus på å identifisere og søke svar på de grunnleggende teologiske spørsmål som utgjør fundamentet for Kirkens arbeid for og med barn og unge.

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet UNG1210 UNG teologi i praksis skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om praktisk teologi og barne- og ungdomsarbeidets plassering innen dette brede rammeverket
  • har kjennskap til teorier og erfaringer omkring unges livstolkning, tros -og identitetsformasjon

.

Ferdigheter

Studenten:

  • har praktiske og teoretiske ferdigheter i å forstå barn og unges livssituasjon
  • forstår hvordan en visjon for barne- og ungdomsarbeid utformes ut fra kontekst og teologiske overbevisninger
  • forstår, og kan forholde seg aktivt til ulike modeller og synspunkter innen barne- og ungdomsteologi

Generell kompetanse

Studenten:

  • har økt forståelse for fagfeltet barne- og ungdomsteologi
  • kan gi en teologisk begrunnelse for, og reflektere over egen, praksis i barne- og ungdomsarbeid
  • har god forståelse for hvordan barne- og ungdomsarbeidet har utviklet seg og hvilke utfordringer og muligheter kirken møter i dag knyttet til barn og unges etterfølgelse av Jesus.
  • har forutsetninger for å samarbeide med barn og unges hjemmemiljø

.

Undervisningsform

Se boksene nederst på denne siden

 

Pensumlitteratur

Clark, C. (2016) Adoptive Youth Ministry: Integrating Emerging Generations into the Family of Faith. Baker Akademic (350 sider)

Clark C. (ed.) (2015) Youth Ministry in the 21st Century: Five Views. Baker Academic (200 sider)

Dean C. K., Root A. (2011) The Theological Turn in Youth Ministry. Inter Varsity Press (27-119)

Keagler, L. (2014) Youth Ministry in a Multifaith Society: Forming Christian Identity Among Skeptics, Syncretists and Sincere Believers of Other Faiths. Inter Varsity Press (224 sider)

Supplerende litteratur

Ballard, John & Pritchard, John (1996): Practical Theology in Action. SPCK, London. (186 pp).

Borgman, Dean (1997): When Kumbaya Is Not Enough: A practical Theology for Youth Ministry. Peabody, MA: Hendrickson Publishers. (240 pp).

Ward, Pete (1997): Youthwork and the Mission of God. London: SPCK. (140 pp).

.

Del 1: Fysisk

To dager fysisk undervisning på HLT 15-16 september
  • Hvordan formes en kristen identitet?
  • Hva er Bibelens rolle hos unge?
  • Hva skjer i ungdomskulturen og hvordan påvirker det oss?

Del 2: Digital

I andre del av faget blir det fem temaer som gjennomføres digitalt. Til hver uke får dere tilgang til et nytt tema, med en innspilt forelesning, relevant pensum, og en arbeidskrav dere dere skriver en kort faglig refleksjon. Deretter møtes vi til fem digitale samlinger på tirsdager kl 16.00-16.45. Det er viktig at alle har sett undervisningen og gjort refleksjonsoppgavene i forkant av den digitale samlingen.
  • 23.9 Kan ungdom tenke teologisk?
  • 7.10 Hva betyr foreldre og venner for troen?
  • 21.10 Hvorfor er integritet og tillit så avgjørende?
  • 4.11 Digitalt disippelskap?
  • 18.11Hvilken type ungdomsarbeid fungerer best?

Del 3: Eksamen

Helt til slutt skal det leveres en eksamen. Dette blir en hjemmeoppgave hvor dere skal ta utgangspunkt i et ungdoms (eller barne) arbeid du kjenner godt, og så bruke det du har lært i faget til å reflektere. Det vil bli tilbud om veiledning i forkant av eksamen for de som ønsker dette.
Eksamensinnlevering:
5. desember