Del 1: Fysisk
- Hvordan formes en kristen identitet?
- Hva er Bibelens rolle hos unge?
- Hva skjer i ungdomskulturen og hvordan påvirker det oss?
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)
Årsstudium i barne- og ungdomsarbeid (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
I forbindelse med den teologiske refleksjon stiller vi oss helt grunnleggende spørsmål som f.eks.: ”Hvem er Gud?”, ”Hvor møter vi Gud? Og ”Hvorfor gjør vi det vi gjør?” Svar på spørsmålene utgjør det teologiske fundament i det kirkelige barne- og ungdomsarbeidet. Metoder og modeller kan betegnes som kulturelt betingede redskap til å kommunisere svar på disse spørsmålene i ord og i handling i en bestemt kulturell kontekst. I kurset vil det være fokus på å identifisere og søke svar på de grunnleggende teologiske spørsmål som utgjør fundamentet for Kirkens arbeid for og med barn og unge.
.
En student som har fullført emnet UNG1210 UNG teologi i praksis skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
.
Studenten:
Studenten:
Se boksene nederst på denne siden
Clark, C. (2016) Adoptive Youth Ministry: Integrating Emerging Generations into the Family of Faith. Baker Akademic (350 sider)
Clark C. (ed.) (2015) Youth Ministry in the 21st Century: Five Views. Baker Academic (200 sider)
Dean C. K., Root A. (2011) The Theological Turn in Youth Ministry. Inter Varsity Press (27-119)
Keagler, L. (2014) Youth Ministry in a Multifaith Society: Forming Christian Identity Among Skeptics, Syncretists and Sincere Believers of Other Faiths. Inter Varsity Press (224 sider)
Supplerende litteratur
Ballard, John & Pritchard, John (1996): Practical Theology in Action. SPCK, London. (186 pp).
Borgman, Dean (1997): When Kumbaya Is Not Enough: A practical Theology for Youth Ministry. Peabody, MA: Hendrickson Publishers. (240 pp).
Ward, Pete (1997): Youthwork and the Mission of God. London: SPCK. (140 pp).