UNG1230 - Digitalt

UNG Trosopplæring


  • Sted: Digitalt
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: Lars Tore Jørgensen og Roald Zeiffert
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: 13. januar 2025
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Emnebeskrivelse

I UNG trosopplæring gir vi et helhetlig perspektiv på barne- og ungdomsarbeid. Vektleggingen er på å etablere en robust tro som varer hele livet. Faget introduserer trosopplæring som en helhetlig strategi og praksis som involverer hele menigheten. Åndelig formasjon, religiøs sosialisering og omvendelseserfaringer er blant temaene som tas opp. I lys av dette diskuteres det hvordan barn og unge i ulik alder kan introduseres for troserfaringer på en naturlig og forsvarlig måte. UNG Trosopplæring er nært knyttet til konferansen Gi Jesus Videre. I faget vil vi reflektere rundt den nyeste forskningen knyttet til trosopplæring, med et særlig oppmerksomhet på en menighetsbyggende praksis.

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet UNG1230 Trosopplæring skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har god kunnskap om barn og unges trosutvikling.
  • har kjennskap til ulike deler av et barne- og ungdomsarbeid.
  • har inngående kjennskap til minst enn aldersgruppe.
  • har forståelse for en helhetlig tenkning rundt trosutvikling i en menighet.

.

Ferdigheter

Studenten:

  • har evne til å iverksette en helhetlig trosopplæringsplan i det lokale menighetsarbeidet.
  • har evne til å legge til rette for ulike åndelige erfaringer tilpasset barn og unges alder og modningsnivå.
  • har evne til å legge til rette for godt samarbeid mellom hjem og kirke.

.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til å reflektere kritisk over egne rolle i barne- og ungdomsarbeidet.
  • har evne til kritisk å vurdere forskning og teorier, og kontekstualisere disse inn i eget arbeid.
  • har evne til å vise omsorg, og se den enkelte.

.

Undervisningsform

UNG1230 er et digitalt kurs. Undervisningen tar utgangspunkt i «omvendt læring». Studentene forbereder seg gjennom å se, og reflektere rundt innspilte forelesninger. Deretter møtes de til digitale samlinger hvor en anvender kunnskapen i diskusjoner og caser. Underveis i faget skal hver student arbeide med utvikling og gjennomføring av en trospplæringsplan. Denne planen, inkludert faglige refleksjoner knyttet til denne utgjør eksamen i faget.

 

Pensumlitteratur

Afdal, Geir (2008). «Menigheten som lærende fellesskap. Sosiokulturell læringsteoris muligheter og begrensninger som perspektiver på kirkelig læring». Prismet 59. 4: s. 227-245 (18 sider) Kompendium.

Birkedal, E., Austnaberg, H. (2017) Planarbeid i trosopplæring som ressurs for menigheten? Prismet (20 sider)

Bunge, Marcia J. (ed.) (2008). The Child in The Bible. Grand Rapids: Eerdmans. Utvalgte artikler. (150 sider)

Hamre, T. E., Lundeby, E. og Redse, A. (2014). Barnetro og trosopplæring: Festskrift til Egil Sjaastad på 65-årsdagen. Fagbokforlaget. Utvalgte artikler. 40 sider. Kompendium.

Larson, M.L., Keeley, R.J (2020). Bridging theory and practice in children’s spirituality : New directions for education, ministry, and discipleship. Zondervan.(250 sider)

Mæland, Bård (2010). «Forestillingskrefter og trosforestillinger. Om barns imaginasjon.» Prismet 611: 5-17. Kompendium. Ikke lest

Sveindal, M. M. (2022). Mer av det gode: En kvalitativ studie av ungdom og disippelskap. Masteroppgave, Ansgar Høgskole (96 sider)

Zeiffert, R. (2023). «Jeg har på en måte alltid gått der» : Betydningen av personlig omvendelse blant unge i lavkirkelige bevegelser . Scandinavian Journal for Leadership and Theology, 10, 104–119.

Supplerende litteratur

Johannesen, Linda A. (2018) Hver tid teller: Når kirken utruster til slitesterk hverdagstro hos barn og unge: Luther Forlag (185 sider)

Johannesen, L.A. (2022) En kirke uten vegger – å formidle troen i en skiftende tid. Luther forlag

Lundgren, Rickard. (2024), Om du bare visste. Hermon Forlag.

Sagberg, S. (2008). «Skjult eller synlig spiritualitet. Trosopplæringsreformen i lys av forskning på barns spiritualitet.» I: Sagberg, S. (red.). Barnet i trosopplæringen: Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn. Oslo: IKO-Forlaget. (s. 51-77). Kompendium.

?++????????

Digital undervisning:

Hvert tema går over en uke. Uken slutter på en mandag kl 17.00 med en zoom samling der vi skal reflektere sammen over temaet i uken som har gått. Det betyr at i forkant av hver zoom samling må du gjennomføre ukens læringssti. Denne består alltid av en digital forelesning ca 15-25 min, en refleksjonsdel der du skal reflektere over det du har sett med utgangspunkt i egen praksis/erfaringer. Dette skal du skrive på omtrent 200 ord i (et lukket forum for studentene i faget), og kommentere (ca 50 ord) på to andres refleksjoner. I tillegg vil det være veiledning til pensumlesning, og andre ressurser som blir gitt hver uke.

Temaoversikt:

Hjem og kirke
Gjestfrihet og disippelgjøring i hjemmet
Barnet i Bibelen (Oikos)
Anvendelse av lokal trosopplæringsplan
Ulike faser i barne- og ungdomsarbeidet
Åndelig forming
Pedagogikk
Multikulturelt barne- og ungdomsarbeid
Gudstjensten/Søndagsskole/Alle Sammen
Barn med spesielle behov
Lederens rolle

Datoer og eksamen

Zoomsamling blir hver mandag kl 20.00. Den første blir den 13. januar, og den siste blir den 24. mars.
Eksamen blir en praktisk orientert hjemmeoppgave der dere skal anvende det dere har lært gjennom kurset og reflektere over eget arbeid. Som en del av eksamen skal dere utarbeide/revidere/reflektere over egen, lokal trosopplæringsplan. Frist for innlevering av eksamen er den 23. mai. Det vil bli gitt veiledning for oppgaveskriving, både i form av digitale kurs, og eget (frivillig) veiledningsseminar mandag 28. april kl 17.00