Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
I UNG trosopplæring gir vi et helhetlig perspektiv på barne- og ungdomsarbeid. Vektleggingen er på å etablere en robust tro som varer hele livet. Faget introduserer trosopplæring som en helhetlig strategi og praksis som involverer hele menigheten. Åndelig formasjon, religiøs sosialisering og omvendelseserfaringer er blant temaene som tas opp. I lys av dette diskuteres det hvordan barn og unge i ulik alder kan introduseres for troserfaringer på en naturlig og forsvarlig måte. UNG Trosopplæring er nært knyttet til konferansen Gi Jesus Videre. I faget vil vi reflektere rundt den nyeste forskningen knyttet til trosopplæring, med et særlig oppmerksomhet på en menighetsbyggende praksis.
.
En student som har fullført emnet UNG1230 Trosopplæring skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
.
Studenten:
.
Studenten:
UNG1230 er et digitalt kurs. Undervisningen tar utgangspunkt i «omvendt læring». Studentene forbereder seg gjennom å se, og reflektere rundt innspilte forelesninger. Deretter møtes de til digitale samlinger hvor en anvender kunnskapen i diskusjoner og caser. Underveis i faget skal hver student arbeide med utvikling og gjennomføring av en trospplæringsplan. Denne planen, inkludert faglige refleksjoner knyttet til denne utgjør eksamen i faget.
Afdal, Geir (2008). «Menigheten som lærende fellesskap. Sosiokulturell læringsteoris muligheter og begrensninger som perspektiver på kirkelig læring». Prismet 59. 4: s. 227-245 (18 sider) Kompendium.
Birkedal, E., Austnaberg, H. (2017) Planarbeid i trosopplæring som ressurs for menigheten? Prismet (20 sider)
Bunge, Marcia J. (ed.) (2008). The Child in The Bible. Grand Rapids: Eerdmans. Utvalgte artikler. (150 sider)
Hamre, T. E., Lundeby, E. og Redse, A. (2014). Barnetro og trosopplæring: Festskrift til Egil Sjaastad på 65-årsdagen. Fagbokforlaget. Utvalgte artikler. 40 sider. Kompendium.
Larson, M.L., Keeley, R.J (2020). Bridging theory and practice in children’s spirituality : New directions for education, ministry, and discipleship. Zondervan.(250 sider)
Mæland, Bård (2010). «Forestillingskrefter og trosforestillinger. Om barns imaginasjon.» Prismet 611: 5-17. Kompendium. Ikke lest
Sveindal, M. M. (2022). Mer av det gode: En kvalitativ studie av ungdom og disippelskap. Masteroppgave, Ansgar Høgskole (96 sider)
Zeiffert, R. (2023). «Jeg har på en måte alltid gått der» : Betydningen av personlig omvendelse blant unge i lavkirkelige bevegelser . Scandinavian Journal for Leadership and Theology, 10, 104–119.
Supplerende litteratur
Johannesen, Linda A. (2018) Hver tid teller: Når kirken utruster til slitesterk hverdagstro hos barn og unge: Luther Forlag (185 sider)
Johannesen, L.A. (2022) En kirke uten vegger – å formidle troen i en skiftende tid. Luther forlag
Lundgren, Rickard. (2024), Om du bare visste. Hermon Forlag.
Sagberg, S. (2008). «Skjult eller synlig spiritualitet. Trosopplæringsreformen i lys av forskning på barns spiritualitet.» I: Sagberg, S. (red.). Barnet i trosopplæringen: Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn. Oslo: IKO-Forlaget. (s. 51-77). Kompendium.
?++????????