INF1241

Teologi for livet -mening og livsstrategi

Grunnstudium i kristendom/KRLE  (60 stp/ECTS)
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: Lars Tore Jørgensen og Karl Inge Tangen
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Studenten skal:
Skrive en lærerdefinert oppgave på 2000 ord. Oppgaven er tilgjengelig fra studiestart. Oppgaven vurderes fra A-F, og danner grunnlag for karakteren i faget.

Omfang

12 undervisningstimer og 4-6 timer digital undervisning

Arbeidskrav

  • Obligatorisk oppmøte ved undervisning, minimum 75%.
  • Lærerdefinert oppgave på 1250 ord. Oppgaveordlyd skal være klar 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven inneholder arbeid med egen livsvisjon.

Kursbeskrivelse

Kurset gir en introduksjon til teologi for livet. Vi lever i en globalisert verden med delvis motstridende eller overlappende historier om hvordan en god livsutfoldelse ser ut. Emnet søker å forberede studentene individuelt og i fellesskap for å kunne leve livet i tråd med en kristen forståelse av hvordan menneskelig vekst og det gode liv ser ut. Kurset søker å istandsette studenter for høyere utdanning og til arbeid med integritet, mening og verdi.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet INF1241 skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kjennskap til bibelske perspektiver på mening, vekst og menneskelig livsutfoldelse
  • har kunnskap til arbeidets teologi
  • har god kunnskap om tradisjonelle, moderne og bibelske perspektiv på identitetsformasjon
  • har god kunnskap om Guds overordnede misjon i verden
  • har god kjennskap til kristne perspektiv på kallet til verden
  • har god innsikt i hvordan individuell utvikling henger sammen med fellesskap

 

Ferdigheter

Studenten:

  • har evne til å forstå det den troendes todelte oppdrag til verden; om forvalterskap og misjon.
  • har evne til å skjelne og sammenligne konkurrerende fortellinger om det gode liv
  • har evne til å iverksette verktøy for tidsstyring
  • kan tenke kritisk om sosiale og kulturelle strukturer og hva det betyr formingen av livet
  • har evne til å føre en god indre dialog i møte med stress og problemer og innse når en trenger andres støtte og hjelp

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har økt forståelse om forming av en kristen identitet
  • har kompetanse til å utforme en livsvisjon
  • har økt forståelse om hvordan utdanning kan ses i lys av og i bevissthet om Guds kall til verden

 

Undervisningsform

Undervisningen gis i form av

  1. interaktive forelesninger i emnet en helg (evt. to dager) i Oslo regionen
  2. egenstudium av faglig litteratur og annen ressurslitteratur
  3. to digitale treffpunkt

Pensumlitteratur

Covey, S.R. The seven habits of highly effective people: Revised and Updated: 30th Anniversary Edition. Simon & Schuster UK; Reissue edition 2020 (side 13-213)

Jipp, J.W., Pauline Theology as a way of life. A Vision of human Flourishing in Christ. Baker Academic 2023 (side 85-157 og 201-239)

Schnell, T. The Psychology of meaning in life. Routledge Taylor & Francis Group. 2021 (side 1-13 og 28-237)

Volf, M., Mc Annally-Linz, R., Croasmun, M. 2023. Life worth Living. A guide to what matters most. The Open Field. (200 sider)

Supplerende litteratur

Åkerlund, Truls. Tråden heter trofasthet. Verbum: 2024

Crouch, A. Strong and weak: Embracing a life of love risk and true flourishing. Inter Varsity Press. (192 sider)

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.