KRI1111 - Oslo

Innføring i Det gamle testamentet

Grunnstudium i kristendom/KRLE  (60 stp/ECTS)
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: John Daniel Andersen og Tommy Davidsson
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Studenten skal:

skrive en lærerdefinert oppgave på 2000 ord. A-F. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes A-F, og teller 50% av karakteren i KRI1110.  

Omfang

24 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring er omfanget 12 undervisningstimer) 

Arbeidskrav

Redusert undervisning: Lærerdefinert oppgave på 1250 ord. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes bestått/ikke bestått. 

Obligatorisk oppmøte ved minst 75% av undervisningen. Ved redusert undervisning er 100% av undervisningstimene obligatoriske.

Kursbeskrivelse 

Kurset gir en grunnleggende introduksjon til Det gamle testamentets bøker. Både historiske og litterære aspekter ved tekstenes tilblivelse og egenart introduseres. Et hovedanliggende vil være å plassere tekstene i sin historiske og litterære kontekst i oldtidens Midtøsten. Følgende tematiske hovedlinjer studeres mer inngående: Skapelse, exodus, lov, Davidsideologi og profetisme. Det legges særlig vekt på eksiltiden og den påfølgende histories rolle i nedskrivningen av en stor del av Bibelens bøker. 

 

Læringsutbytte 

En student som har fullført emnet KRI1111 skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten: 

  • har kjennskap til Det gamle testamentets oppbygning, dets ulike bøker og teologiske hovedlinjer. 
  • har innsikt i ulike teorier omkring Det gamle testamentets tilblivelsesprosess (litterært og kanon). 
  • har noe kunnskap om historiske særtrekk ved Det gamle testamentets samtid. 
  • har kunnskap om den historiske, profetiske og poetiske litteraturen i Det gamle testamentet. 
  • har god kunnskap om særpreg ved narrative og poetiske tekster i Det gamle testamentet. 

 

Ferdigheter 

Studenten: 

  • har evne til å lese Det gamle testamentet som del av en historisk virkelighet.  
  • har evne til å skille mellom historisk og poetisk litteratur, og forstå forskjellen mellom dem. 

 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har økt forståelse for forholdet mellom tekst og utlevd virkelighet i historiske tekster. 
  • viser forståelse for, og kan gjengi, sammenhengen mellom form og innhold i religiøse tekster 
  • har økt forståelse for hvordan sjanger påvirker tolkning av tekster i Det gamle testamentet. 

 

Undervisningsform 

Undervisningen gis i form av 

a) interaktive forelesninger i emnet
b)
eget studium av faglig litteratur og annen ressurslitteratur
c) en skriftlig oppgave på 2000 or
d)
seminar

 

Pensumlitteratur 

BIBELEN
Det forventes at studenten leser hoveddeler av Det gamle testamentet. I løpet av semesteret skal minst følgende tekster leses: Genesis, Exodus, Josva, 1. og 2. Kongebok, Salmene, Ordspråkene, Nehemja, Jesaja, Daniel, Hosea, Amos. På norsk brukes bibelselskapets Bibel 2011, på engelsk brukes NRSV. 

OBLIGATORISK LITTERATUR
Longman III, Tremper and Raymond B. Dillard. Eds. Introduction to the Old Testament. IVP, 2007. 

SUPPLERENDE LITTERATUR
Arnold, Bill T. and Bryan E. Beyer. Readings from the Ancient Near East: Primary Sources for Old Testament Study. Baker Academic, 2002. 

Cline, Eric. H. Biblical Archaeology: A Very Short Introduction. Oxford: OUP, 2009. 

Hoerth, Alfred. Archaeology and the Old Testament. Baker Academic, 2009. 

Hvalvik, Reidar og Stordalen, Terje: Den store fortellingen. Om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning. Det Norske Bibelselskap, Oslo 1999. Det som handler om GT. 

Aharoni, Yohanan. Et. Al. The Macmillan Bible Atlas. London: Macmillan, 1993. 

eller Curtis, Adrian. Oxford Bible Atlas. 4 ed. Oxford: OUP, 2009. 

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.