Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp)
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
skrive to (2) oppgaver på 2000 ord. Oppgaveordlyd er lærerdefinert, og skal publiseres senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgavene vurderes A-F, og hver av dem teller 50% av karakteren i KRI1120.
48 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring er omfanget 24 undervisningstimer)
Redusert undervisning:
Oppgave 2500 ord. Oppgaveordlyd er lærerdefinert, og skal publiseres senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes bestått/ikke bestått.
Oppmøte:
Obligatorisk oppmøte på minst 75% av undervisningstimene i faget.
Ved redusert gjennomføring er 100% av undervisningstimene obligatoriske.
Emnet KRI1120 Bibelfortolkning skal gi en oversikt over sentrale tolkningsspørsmål som relaterer til lesningen av den kristne Bibel, og også introdusere hermeneutiske problemstillinger.
Undervisningen i emnet fordeles likt på Det gamle og nye testamentet. Emnet danner grunnlag for emnet TEO2110 Bibelfortolkning – fordypning. Emnet er også et generelt redskapsfag som blir viktig både under fordypningen i kristendom, og som en del av den generelle bibelteologiske bevisstheten i tilknytning til de ulike emnene.
Emnet KRI1120 vil sette studenten i stand til å lese og forstå og selv tolke sentrale bibelske tekster. Emnet har to hovedområder:
Emnet danner grunnlag for emnene TEO2110 Bibelfortolkning – fordypning, TEO2020 Nytestamentlig teologi og TEO2130 Gammeltestamentlig teologi i tilknytning til årsstudium i teologi. Ellers er emnet et generelt redskapsfag som blir viktig både under fordypningen i kristendom, men også som en del av en generell bibelteologisk bevissthet i tilknytning til de ulike emner i de ulike årsstudier.
Nedenfor finnes læringsutbytte, undervisningsformer, pensumlitteratur og evaluering nærmere beskrevet.
En student som har fullført emnet KRI1120 Bibelfortolkning skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
Studenten:
Studenten:
Undervisningen gis i form av
a) interaktive forelesninger i emnet
b) eget studium av faglig litteratur og annen ressurslitteratur
c) to skriftlige oppgaver på 2000 ord
d) seminar
Følgende bibeltekster skal eksegeres på grunnlag av norsk eller engelsk oversettelse:
GT: Gen 1-4; 12; 22; Ex 3; 20; Deut 28; 2 Kongebok 22-23; Salme 2; 8; 23; 51; Jesaja 6; 39-40; 52-53, Amos.
NT: Matt 5-7; 13; 16; 27-28; Joh 1,1-18; 2,1-3,21; 14,1-15,17 og Gal. kap. 1-3, 5.
Bray, Gerald. Biblical Interpretation: Past and Present. IVP, 2000, ss. 97-111, 145-157, 189-209, 221-224, 461-467, 475-490, 507-508, 511-524, 539-543, 553-563, 584-588 (Ca. 105 sider)
Gorman, Michael J. Elements of Biblical Exegesis. Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2009, ss. 9-44, 57-180, 233-246 (Ca. 160 sider)
Köstenberger, Andreas. and Richard Patterson (2011). Invitation to Biblical Interpretation: Exploring the Hermeneutical Triad of History, Literature, and Theology. Kregel Academic.
SUPPLERENDE LITTERATUR
Barton, John. Reading the Old Testament. Method in Biblical Study. London: Darton, Longman and Todd Ltd, 1994.
Brueggemann, Walter. Reverberations of Faith: A Theological Handbook of Old Testament Themes. Westminster John Knox, 2002.
Pregeant, Russell, Encounter with the New Testament: An Interdisciplinary Approach. Minneapolis, Mn: Fortress Press, 2009.
KOMMENTARLITERATUR
Det forutsettes at studentene aktivt bruker aktuell kommentarlitteratur i arbeid med angitt tekstutvalg. Man skal lese kommentaravsnitt til ovenstående tekstomfang i minst to av følgende kommentarserier:
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.