Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp/ECTS)
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Gjennomføre en 4 timers skoleeksamen. 50%. A-F.
Skrive en oppgave på 2500 ord. 50%. A-F.
48 Undervisningstimer
Redusert undervisning: 2500 ord oppgave
Troslære skal fremstille og drøfte den kristne tro, med tanke på at dens budskap skal formidles til mennesker av i dag. Dette omfatter både et studium av Bibelens helhetsbudskap, med utgangspunkt i det bibelteologiske arbeid med Skriften, og kjennskap til viktige tolkninger av sentrale kristne tema gjennom teologiens historie. Studenten vil også få en praktisk og teoretisk innføring i sentrale dimensjoner ved spiritualitet i den kristne tradisjonen med vekt på karismatisk og pentekostal spiritualitet. Dette inkluder bønn og lovsang, vekkelsesforkynnelse og bønn om Åndens gaver med vekt på profetisk gave og helbredelse.
.
Kunnskaper
Studiet skal gi
Ferdigheter
Studiet skal styrke studentens
Generell kompetanse
Studiet skal gi
.
Undervisningsform
Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av forelesninger, dialog, og erfaringsbasert læring. Kurset består av til sammen 48 undervisningstimer. I tillegg må påregnes eget studium av faglig litteratur og annen ressurslitteratur.
Pensumlitteratur
Troslære
McGrath, A.E. (2017): Christian Theology: An Introduction, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell (6th Ed.), s. 135-170, 175-236, 243-244, 246-292, 299-313, 327-353 (ca. 184 s.)
Engedal, L. G. og Modalsli, O. (1989): Evangelisk tro, Oslo: Nye Luther Forlag, s. 154-162, 236-242 (14 s.)
Horton, S. M., red. (1995, eller senere utgaver): Systematic Theology: Revised Edition, Springfield, MO: s. 81-113, 171-176, 489-516, 525-565, 606–637 (ca. 135 s.)
Andersen, Ø. G. (2018): Våg å tenke – våg å tro! Trosforsvar. Oslo: Globalt Misjonsfokus, (4. utg.), s. 6–28, 32–35, 37–39, 43 –44, 64–108, 129-132, 177–200, 219–238, 249–260, 286-290, 295 – 296 (ca. 125 s.).
Artikler:
Andersen, Ø.G (2021): «Hva er et pentekostalt bibelsyn?» Notat, upublisert, Stabekk (ca. 7 s.)
Andersen, Ø.G. (1993): ”Pinsebevegelsen” i Borgen, P. og Haraldsø, B. (red.): Kristne kirker og trossamfunn. Trondheim: Tapir Forlag, s. 249 – 253 (4 s.)
Andersen, Ø.G. (2015): «Åndens dåp i den brede pinsekarismatiske bevegelse: Hvor store er egentlig forskjellene?» i Sæther, K.W. og Tangen, K. I. (red.): Pentekostale perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget, s. 135-151 (ca. 17 sider)
Andersen, Ø.G. (2020): “Healing and Preaching: The eschatological and legitimizing perspectives on healing constitute a unity that has important implications for the Church” i Scandinavian Journal for Leadership and Theology, Vol. 7, https://doi.org/10.53311/sjlt.v7.47, (ca. 20 s.)
Andersen, Ø.G. (2019): “Det som gjør pinsebevegelsen til pinsebevegelse» i avisen Dagen, 05.06.2019, s. 26-27 (ca. 3 s.)
Ladd, G.E. (1974): A Theology of the New Testament. Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans Publishing Company, s. 628-631(4 s.)
Mikalsen, T. E. (1993): «Baptistene» i Borgen, P. og Haraldsø, B. (red.): Kristne kirker og trossamfunn. Trondheim: Tapir Forlag, s. 48-53 (6 s.).
Spiritualitet
Foster, R., J. and Smith, J.B. (2005): Devotional Classics. New York: HarperOne, s. 7–11, 55–59, 80–84, 143–147, 288-291 (ca. 20 s.)
Kay, W. K. and Dyer, A. E. (2008): Pentecostal and Charismatic Studies. A Reader. London: SCM Press, s. xix- xxxiii, 25-27, 32-34, 38-41, 43-59, 70-87, 89-99, 102-104, 113-123, 127-131,142-147, 149-150, 160-163 (ca. 90 s.)
McGrath, A. E. (1999): Christian Spirituality. Oxford: Blackwell, s. 1-80, 88-92, 99-103 (ca. 88 s.).
Artikler:
Andersen, Ø. G. (2020): «The Gifts of The Holy Spirit». Notat, Stabekk, Upublisert (14 s.)
Olsen, H. (2012): «Spiritualitet. Religionens dynamiske kjerne», i Sæther, K.W. (red.), Spiritualitet; perspektiver, tradisjoner og uttrykksformer. Oslo: Akademika: 2012 (15 s.)
Skottene, R. (2007): «Nygnostisk antropologi. Menneskesynet i New Age i et teologihistorisk perspektiv», i Tidsskrift for Teologi og Kirke. s. 19 -34 (15 sider)
Tangen, K.I. (2012): «Pentekostal spiritualitet som senmoderne teologi», Sæther, K.W. (red.), Spiritualitet; perspektiver, tradisjoner og uttrykksformer. Oslo: Akademika, (15 s.).
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.