Norges beste utdanning
for verdens beste fortelling

Skrevet av:
Kenneth Manuel Innvær Andersen
Tidligere studentrådsleder HLT


Publisert:
19. januar 2021

Innholdet i disse prekenene betydde mye. Gode taler ble min inngangsport til Gud, til Bibelen og til de store spørsmålene. Gjennomarbeidete taler formet min forståelse av Jesus, av meg selv og av virkeligheten generelt. Intelligente taler ga meg gode grunner for å tro, og ga meg minst like gode grunner for å dele troen min videre. Relevante, dagsaktuelle taler åpnet øynene mine for en god Gud som er tilstede og aktiv i min egen hverdag. De beste talene forandret alt.

Det er utrolig at så få minutter kan få så stor betydning. I mylderet av inntrykk, informasjon og opplevelser som jeg fikk i løpet av uka, ble de tjue minuttene på fredagskvelden til linsen som jeg så alt annet gjennom. Jeg satt der lent tilbake; bekymret over tirsdagens skoleprøve, begeistret for onsdagens fotballkamp, og forelsket i jenta som jeg møtte på torsdag. Igjen og igjen åpnet disse tjue minuttene en luke for evighetens lys, og strålene varmet gjennom hele resten av uka. Jeg kunne ikke mer være den samme.

I tillegg til å forandre meg personlig, plantet de beste talene en drøm i meg: Tenk om jeg én dag kan lære å formidle tro, håp og mening på en måte som lar enda flere se hvordan Gud gjør alle ting nye!

Deler du den samme drømmen, kan jeg med glede anbefale deg en bachelorgrad ved Høyskolen for Ledelse og Teologi. Gjennomgående i studiet lærer du å reflektere rundt hvilken betydning bibelteksten, troslæren og kirkehistorien har for dagens kontekst i det virkelige liv. Klimakset i forkynnerutdannelsen møter du i faget «Kommunikasjon og Prekenlære». Her intensiveres refleksjonen omkring den gode forkynnelsen; under veiledning av svært kompetente lærere. Denne våren er jeg så heldig å ta dette faget med pastorene Truls Åkerlund, Øystein Gjerme og Egil Svartdahl som forelesere. Dette er ikke bare forkynnere som har gjort hjemmeleksene sine og sikkert har lest alle lærebøkene som finnes i homiletikkfaget. Gjennom disse kommunikatorene har drøssevis av mennesker fått et glimt av hvem Gud er, og mottatt briller som gjør at man ser verden litt klarere, litt lysere og litt varmere.

Nærheten til kirkelig praksis, fokuset på Åndens rolle i forkynnelsen og undervisning av høy kvalitet fra drivende dyktige forkynnere, mener jeg gjør HLT til go-to stedet for faglig påfyll innenfor kommunikasjon og prekenlære.

Ved denne utdanningsinstitusjonen vil du videreutvikle ferdighetene du trenger for å formidle verdenshistoriens beste fortelling. Du vil bli servert rasjonelle argumenter for de kristne sannhetspåstandene. Du vil bli trent i kritisk tenkning. Du vil øve deg i å fargelegge det bibelske narrativet med en ny glød, og du vil lære deg å appellere til menneskers forestillingsevne slik at flere og flere får se sine egne liv i en større sammenheng.

Dette kan forandre alt.

.

Flere blogginnlegg

3. april 2024

Vekkelse som det autentiske kristenliv

Kjernen i fenomenet vekkelse handler mer om gjenopprettelse av det (normale) kristne livet som beskrevet i Bibelen, enn spektakulære hendelser. Les mer
20. februar 2024

HLT har landets mest fornøyde studenter

Resultatene fra studiebarometeret er strålende lesning for HLT! Les mer
4. desember 2023

Utrustning til tjeneste

Vi kan tjene Gud på mange arenaer. Les mer