Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Årsstudium i menighetsledelse (60 stp/ECTS)
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
40 undervisningstimer. (Noen av disse kan knyttes til læringsaktiviteter på Moodle).
Deltakelse i tre forumdiskusjoner på Moodle
Dette emnet retter søkelyset mot kristen forkynnelse og prosessene som skaper gode forkynnere og kommunikatorer. Studenten vil få praktisk en innføring i ulike prekensjangre og metoder i forberedelse av kommunikasjon. Emnet vil også sette fokus på forkynnerens indre liv og etiske integritet, og hjelpe studenten til å reflektere teologisk omkring Åndens funksjon i kristen forkynnelse. Studenten vil også få mulighet til å delta aktivt i felles refleksjon over hva som er god kommunikasjon gjennom blant annet undervisning, gruppesamtaler og egne framføringer.
.
En student som har fullført emnet PAL1020 Kommunikasjon og prekenlære skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
Studenten:
Studenten:
Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av forelesninger, dialog, erfaringsbasert læring (caseoppgaver og øvelser) og læringsaktiviteter på Moodle. Emnet består av til sammen 40 undervisnings- og treningstimer.
Austnaberg, H. (2023). Leading Through the Sermon. Scandinavian Journal for Leadership and Theology, 10, 500–512. https://doi.org/10.53311/sjlt.v10.91 (13 sider)
Bruce, K. (2015). Igniting the heart: Preaching and imagination. London: SCM Press, kap. 1 og (64 sider)
Hussey, I. (2015). “The Other Side of the Pulpit: Listener’s Experiences of Helpful Preaching”. Homiletic, 39(2) (18 sider)
Lee, A. (2019). Preaching God’s Grand Drama: A Biblical-Theological Approach. Baker Academic, kap 4-6 (78 sider)
Long, Thomas G. The Witness of Preaching. 3. utgave. Louisville, KY: Westminster John Knox Press, 2016, kap 1, 4-7 (168 sider)
Malmström, H. (2016). Engaging the Congregation: The Place of Metadiscourse in Contemporary Preaching. Applied Linguistics, 37(4), 561–582 (22 sider)
Mosdøl, Hallvard Olavson. “Fra tekst til preken: En beskrivelse og drøfting av norske prestersprekenforberedende praksis.” Tidsskrift for Praktisk Teologi 30, no. 2 (2013): 21–31. https://doi.org/10.48626/tpt.v30i2.5140 (11 sider)
Nordhaug, H. (2000). Så mitt hus kan bli fullt. Oslo: Luther, ss. 51-78, 130-168 (67 sider. Gratis tilgang fra norske IP-adresser på nb.no)
Quicke, Michael J. (2003). 360 Degree Preaching. Hearing, Speaking, and Living the Word. Baker Academic, kap. 1, 4, 7-11 (115 sider)
Robinson, Haddon W. (2001 eller 2014). Biblical Preaching. The Development and Delivery of Expository Messages. Grand Rapids: Baker Academic, kap. 1-10 (167 sider)
Åkerlund, Truls (2014). “Preaching as Christian Leadership: The Story, the Sermon, and the Prophetic Imagination”. Journal of Religious Leadership, 13(1), 78-98 (20 sider)
Åkerlund, T. (2019). “Halen som logrer med hunden: Om pentekostal eskatologi og sosialt engasjement”. Scandinavian Journal of Leadership and Theology, 6, 8-13 (6 sider).
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.