Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)
Årsenhet i Misjon og Kirke (60 stp)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten forventes å:
Gjennomføre en 4-timers skoleeksamen. Teller 100% av karakteren i faget. A-F.
40 undervisningstimer (lagt til ukedager)
Emnet PAL2010 Kirkens helbredende tjeneste gir en praktisk innføring i den helbredende tjenesten, som er en del av den oppgave kirken har fått. Det vil bli gitt en bred beskrivelse av ulike teologiske tilnærminger til temaene helse og helbredelse, og de konsekvenser disse kan ha for en slik tjeneste. Emnet tar også opp diskusjonen mellom legevitenskap og helbredelse ved bønn. Videre vil det bli gitt en praktisk innføring i ulike modeller for forbønn for syke.
.
En student som har fullført emnet PAL2010 Kirkens helbredende tjeneste skal ha følgende læringsutbytte uttrykt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Undervisningen gis i form av interaktive forelesninger i emnet, eget studium av faglig litteratur og eventuell annen ressurslitteratur. Observasjonspraksis relatert til forbønn for syke vil også være en del av undervisningsopplegget.
Andersen, Ø.G. (2020): “Healing and Preaching: The eschatological and legitimizing perspectives on healing constitute a unity that has important implications for the Church.” Scandinavian Journal for Leadership and Theology 7, https://doi.org/10.53311/sjlt.v7.47, (20 sider)
Andersen, Ø.G. (2023). “Do Healings Confirm the Truth of the Christian Gospel?” Scandinavian Journal for Leadership and Theology 10, https://doi.org/10.53311/sjlt.v10.87 https://doi.org/10.53311/sjlt.v10.87 (13 sider)
Brown, C.G. (2012). Testing Prayer. Science and Healing. Cambridge and Oxford: Harvard University Press, s. 64-154, 194-233 og 275-292. (138 sider)
Hanssen, O. (1997). “Bønn for syke – helbredelse ved bønn.” Misjon og teologi 4, 139-154. (16 sider.) Finnes tilgjengelig online: https://vid.brage.unit.no/vid-xmlui/bitstream/handle/11250/161826/mot_4_och.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hiebert, P. (1994). Anthropological Reflections on Missiological Issues. Baker Books, s. 189-202. (13 sider)
Lie, G. (2002). «Helbredelse ved tro: Fra Möttligen til Tulsa. Et historisk overblikk.» Refleks 1/2, s. 3- 19. (16 sider)
MacNutt, F. (1999): Healing. Revised and Expanded. Ave Marie Press, s. 17 – 236. (219 sider)
McIntyre, J (2002). «Healing in Redemption.» Refleks 1/2, s. 20 – 35 (15 sider)
Nygaard, M.R., Austad, A., og Kleiven, T. (2017). «Helende erfaringer og den levende kroppen. Vendepunkopplevelser.» Tidsskrift for Sjelesorg 2, 133-154 (21 sider). Finnes tilgjengelig online: http://hdl.handle.net/11250/2456032
Tangen, K.I.: Kirkens helbredende tjeneste. Hovedfagsoppgave, Menighetsfakultetet 1993. ss. 8 – 168. (160 s.)
Tangen, K.I. (2021). “Healing in the Pentecostal Tradition: A Scandinavian Perspective.” Journal of the European Pentecostal Theological Association 40(2), 124-140 (16 sider). Online: https://doi.org/10.1080/18124461.2021.1954277
Tangen, K.I. (2023). “Integrating Pentecostal Healing and Western Medicine: A Case Study.” Mission Studies 40(1), 68-93 (25 sider)
Turner, M. (1996). The Holy Spirit and Spiritual Gifts. Hendrickson Publishers. s. 278-293 (16 s.)
Wimber, J. (1988). Helbredelse ved kraft. Kvinesdal: Logos forlag, s. 189-196 (7 sider).
Supplerende litteratur
Monsen, M. (1970): Bønnens makt. Har Bibelen et evangelium til de syke? (4. utg.) Lunde Forlag.
Osborn, T. L. (u.å.). Helbrede de syke. Logos, s. 40-54.
Wiggelsworth, S. (1996): Alltid voksende tro. Logos forlag.
Wimber, J. (1988). Helbredelse ved kraft. Logos forlag.
Åleskjær. Å. (1986). Gode nyheter til de syke. Livets ord forlag, s. 85 – 116.
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.