TEO1041 - Nettbasert

Apologetikk

Bachelor i teologi og ledelse(180 stp/ECTS)


  • Sted: Nettbasert + én samling på HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Søknadsfrist: 15.april
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Søknader som er sendt inn etter 15. april vil bli behandlet fortløpende.

Kursbeskrivelse

Kurset gir innføring i noen av de mest vanlige motforestillinger mot den kristne tro, og drøfter disse ut fra et kristent ståsted. Dette dreier seg blant annet om problemstillinger som det ondes problem, livets mening, gudsbevis, forholdet mellom vitenskap og tro, og historiske spørsmål angående Bibelens troverdighet.

 

Læringsutbytte

Studier i emnet har som målsetning å gi følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studiet skal gi…

  • kjennskap til klassiske problemstillinger knyttet til det ondes problem
  • kjennskap til eksistensielle problemstillinger og kristen tro
  • kjennskap til ulike typer gudsbevis, og debatten om disse
  • kjennskap til aktuelle problemstillinger knyttet til Bibelens historiske troverdighet
  • kjennskap til debatten om forholdet mellom vitenskapelig forskning og kristen tro

 

Ferdigheter

Studiet skal styrke studentens

  • evne til å reflektere selvstendig over argumenter som er vanlig å fremme for og imot en kristen gudstro
  • evne til å foreta drøftelser av disse spørsmålene.

 

Generell kompetanse

Studiet skal gi

  • en grunnleggende innsikt i religionsfilosofiske problemstillinger.
  • kompetanse til å analysere og møte argumenter mot kristen tro med kritisk distanse og respekt.

 

Undervisningsform

Undervisningen gis i form av digitale interaktive møtepunkter ca. annenhver uke, undervisningsvideoer, eget studium av faglig litteratur og oppgaver.

 

Pensumlitteratur

Boyd, Gregory A. (2008): Letters From A Skeptic. Colorado Springs, s. 22–232 (210 s.)

Craig, William L. (2008): Reasonable Faith: Christian Truth and Apologetics. Wheaton, Illinois: Crossway Books, s. 15-25, 29-60, 65-88, 93-103, 106-114, 150–158, 170-181, 189-196; 360-400 (150 s.)

Hick, John (1977). Evil & the God of Love. 2nd ed. London: The MacMillian Press, s. 265-277, 324-325 (14 s).

Schaeffer, Francis A. (1990): Trilogy. Leicester: Inter-Varsity Press, s. 93-97 (5 s.).

Supplerende litteratur

Andersen, Øyvind G. (2013, 3. utg.): Våg å tenke – våg å tro! Brumunddal: Global MIsjon (øvrige deler av boken, se ovenfor under pensumlitteratur, ca. 145 sider).

Craig, William L (2008).: Reasonable Faith: Christian Truth and Apologetics. Wheaton, Ill: Crossway.

Strobel, Lee (1998): The Case for Christ. Grand Rapids, MI.

Strobel, Lee (2004): The Case for a Creator. Grand Rapids, MI.

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.