TEO1042 - Nettbasert

Kristen initiasjon: Tro, dåp og åndsdåp

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)


  • Sted: Nettbasert + én samling på HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Søknadsfrist: 15.april
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Søknader som er sendt inn etter 15. april vil bli behandlet fortløpende.

Kursbeskrivelse

Dette kurset er en studie av sammenhengen mellom tro, dåp og åndsdåp (som teologiske elementer omkring den kristne initiasjon). Ulike karismatiske tradisjoner presenteres og vil bli drøftet i lys av Skriften. Emnet gir også en innføring i den historiske utviklingen av liturgisk og sakramental praksis i ortodokse tradisjoner.

 

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet TEO1042 Kristen initiasjon: Tro, dåp og åndsdåp (10 stp.) skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kjennskap til ulike kirkelige tradisjoners syn på forholdet mellom omvendelse, tro, dåp og åndsdåp, konfirmasjon og nattverd i dag.
  • har god kjennskap til de viktigste tolkningene av det aktuelle nytestamentlige materialet medvekt på beskrivelsen av kristen initiasjon i Apostlenes gjerninger.
  • har kunnskap om ulike kristne kirkesamfunns forståelse av Den hellige ånd, herunder pinsebevegelsens og den karismatiske bevegelses syn på åndsdåp og åndsfylde.

 

Ferdigheter

Studenten

  • evner å se sammenhengen mellom ulike kirkesamfunns teologiske tradisjon og forståelsen av kristen initiasjon.
  • har opparbeidet evne til å vurdere de ulike syn og perspektiver på tro, dåp og åndsdåp, eksegetisk og i lys av praksis.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har god forståelse av den pentekostale og karismatiske kristendomsforms teologiske grunnlag og praksis.
  • har kompetanse til å delta i dialog om kristen initiasjon mellom forskjellige kirkelige tradisjoner.

 

Undervisningsform

Undervisningen gis i form av digitale interaktive møtepunkter ca. annenhver uke, undervisningsvideoer, eget studium av faglig litteratur og oppgaver, samt en samling på campus.

 

Pensumlitteratur

Brand, Chad Owen (2004): Perspectives on Spirit Baptism – five views. Nashville, Tenn.: Broadman & Holman Publ., s. 1-290 (289 sider)

Stronstad, Roger (2012): The Charismatic Theology of St. Luke. Peabody, Mass.: Hendrickson Publishers, s. 1-14, 37-98 (75 sider).

Supplerende litteratur

Atkinson, W. “Pentecostal responses to Dunn’s Baptism in The Holy Spirit” I Journal of Pentecostal Theology, nr. 6 og 7 (1995), s.87-131 og 49-72.

Engelsviken, T. Et utvalg i The gift of the Spirit. Analysis and Evaluation of the Charismatic Movement from a Lutheran Theological Perspective. Duduque, Iowa, 1981 (ph. Thesis), s. 1-85, 411-494, 562 -571. Oslo: Gyldendal, 1982, s.57

Johnson, Maxwell E. (2007): The Rites of Christian Initiation: Their Evolution and Interpretation.

Collegeville, MN: Liturgical Press.

Lederle, H. Et utvalg i Treasures Old and New: Interpretations of ”Spirit Baptism” in the Charismatic Renewal Movement. Peabody: Hendrickson, 1988, s. 37-113, 124-163, 213-240.

Menzies, R. P. Empowered for Witness. The Spirit in Luke – Acts. T & T Clark International, A Continuum imprint, 2004, ss. 230 –259. This edition first published as JPTS 6, Sheffield Academic Press 1994.

Smith, Gordon T. (2010): Transforming Conversion: Rethinking the Language and Contours of Christian Initiation. Grand Rapids: Baker Academic.

Turner, M. The Holy Spirit and Spiritual Gifts in The New testament Church and Today. Rev. utg. Peabody, Mass.: Hendricson, 1998, s. 3-347.

Wyckoff, J. W. “The baptism in the Holy Spirit” i Horton, S.: Systematic Theology. Springfield: Logion Press, 1995, s. 423-455.

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.