TEO1250

Apologetikk

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)
Årsenhet i teologi og apologetikk (60 stp.)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: John Daniel Andersen
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Studenten skal:

  • ha gjennomført 4 timers skoleeksamen. Skoleeksamen vurderes A-F, og teller 50%.
  • skrive en lærerdefinert oppgave på 2000 ord. Oppgaven vurderes A-F, og teller 50%.

Omfang

40 undervisningstimer (ved HLT kompetansekurs er omfanget 24 undervisningstimer)
Ved digitalt kurs gjelder egen emnebeskrivelse.

Arbeidskrav

Lage og presentere f.eks. et blogginnlegg, en kort video eller et rollespill med apologetisk innhold.

Forutsetning

Emnet overlapper 5 stp med TEO1041 Introduksjon til apologetikk.

Emnebeskrivelse

Emnet gir en innføring i apologetikk og trosforsvar. Dette omfatter både argumenter for, og intellektuelle forsvar av, den kristne tro. Emnet presenterer noen av de mest vanlige motforestillinger mot den kristne tro, og drøfter disse ut fra et kristent ståsted. Dette dreier seg blant annet om problemstillinger som det ondes problem, livets mening, gudsbevis, forholdet mellom vitenskap og tro, samt historiske spørsmål omkring Bibelens troverdighet.

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet TEO1250 Apologetikk skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om ulike typer gudsbevis, og debatten om disse
  • har kjennskap til eksistensielle problemstillinger knyttet til meningen med livet og kristen tro
  • har kjennskap til klassiske problemstillinger knyttet til det ondes problem
  • har kjennskap til aktuelle problemstillinger knyttet til Bibelens historiske troverdighet
  • har kjennskap til debatten om forholdet mellom vitenskapelig forskning og kristen tro

.

Ferdigheter

Studenten:

  • har evne til å reflektere selvstendig over argumenter som er vanlig å fremme for og imot en kristen gudstro
  • har evne til å foreta drøftelser av problemstillinger som det ondes problem, livets mening, gudsbevis, forholdet mellom vitenskap og tro, og spørsmål om Bibelens troverdighet

.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har en grunnleggende innsikt i religionsfilosofiske problemstillinger.
  • har kompetanse til å analysere og møte argumenter mot kristen tro med kritisk distanse og respekt.

.

Undervisningsform

Undervisning gis i form av interaktive forelesninger i emnet, eget studium av faglig litteratur og eventuell annen ressurslitteratur.

.

Pensumlitteratur

Andersen, J. D. (2024). Bibelens inspirasjon og autoritet. I S. Sørensen (Red.), Dette tror vi (s. 13–23). Hermon forlag.

Andersen, J. D. (2024). Argumenter for kristne gudserfaringer. I M. A. Mørch & E. B. Nielsen (Red.), Gudsargumenter (s. 67–83). Kolon.

Boyd, Gregory A. (2008): Letters From A Skeptic. Colorado Springs.

Craig, William L. (2008): Reasonable Faith: Christian Truth and Apologetics. Wheaton, Illinois: Crossway Books.

Hick, John (1977). Evil & the God of Love. London: The MacMillian Press, s. 265-277, 324-325 (14 s).

Schaeffer, Francis A. (1990): Trilogy. Leicester: Inter-Varsity Press, s. 93-97 (5 s.).

Supplerende litteratur

Andersen, Øyvind G. (2018): Våg å tenke – våg å tro! Oslo: Globalt Misjonsfokus.

Craig, William L. (2022): Alltid klar til forsvar: En tenkers guide til kristen tro. (Ø. Rosse, Oms.) Veritas forlag.

Strobel, Lee (1998): The Case for Christ. Grand Rapids, MI.

Strobel, Lee (2004): The Case for a Creator. Grand Rapids, MI.

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.