TEO2110

Bibelfortolkning – fordypning

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i teologi (60 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Studenten skal:

  • Skrive en eksegetisk oppgave på 2500 ord. Språklig variant: skal inneholde eksegetisk arbeid med originalteksten. 50%. A-F.
  • Skrive en hermeneutisk oppgave på 2500 ord. Språklig variant skal inneholde hermeneutisk arbeid som også diskuterer originalteksten. 50%. A-F.

Omfang

48 undervisningstimer

Arbeidskrav

  • Obligatorisk oppmøte ved undervisning, minimum 75%.
  • Presentere eget tekstarbeid i klassen

Forutsetning

KRI1110 (10 stp/ECTS) og KRI1120 (10 stp/ECTS).
Språklig variant forutsetter TEO1010 og TEO1020

Emnebeskrivelse

TEO2110 Bibelfortolkning – fordypning (10 stp/ECTS) bygger på KRI1110 Innføring i Bibelen og KRI1120 Bibelfortolkning og skal gi en videre fordypning innenfor det bibelske materiale. Det fokuseres på nøye eksegese av utvalgte tekster fra NT ved hjelp av et bredt utvalg av bibelvitenskapelige metoder. Studiet vil også gi en innføring i gammeltestamentlig og nytestamentlig tekstkritikk.

Emnet er delt opp i to komponenter som består av eksegese fra:

  1. Romerbrevet og 1. Korinterbrev. Her legges det vekt på Paulus evangelium og forholdet mellom hans jødiske bakgrunn og hans universelle intensjon. Videre vil refleksjoner over Paulus teologi, hans gudsbilde, være sentrale.
  2. Lukas’ to skrifter, Lukasevangeliet og Apostlenes Gjerninger. Her legges det vekt på problemstillinger som angår historieskrivningen i Lukas-Acta, fokuset på fattige og marginaliserte, lignelser, og den tidligste kirkens utvikling, og Gudsriket som teologisk tema.

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet TEO2110 Bibelfortolkning – fordypning skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

.

Kunnskap

Studenten:

  • har fordypet kunnskap om samfunnsforhold i den hellenistisk-romerske verden på nytestamentlig tid.
  • har fordypet kjennskap til hermeneutiske prinsipper i arbeidet med nytestamentlige tekster.
  • har grundig kjennskap til innledningsspørmålene for de skrifter som de eksegesetekstene er hentet fra.
  • har detaljkunnskap om innhold, tankeutvikling og tolkningsproblem i et utvalg sentrale tekster hos Lukas og Paulus.
  • har god kunnskap om brytningene mellom jødisk opphav og universell målsetting i en ekspanderende kirke for jøder og hedninger.
  • har god kjennskap til den tidlige kristne bevegelsens misjonsvirksomhet og dennes relasjon til den samtidige kulturen.
  • forstår opprinnelsen og utviklingen av tekstkritiske varianter i både GT og NT.

.

Ferdigheter

Studenten:

  • evner å vurdere tekstkritiske problemstillinger.
  • har opparbeidet ferdigheter til å iverksette en nytestamentlig eksegetisk metode.
  • har utviklet evne til selvstendig refleksjon over broken av bibeltekster i dagens teologiske diskurs.
  • Språklig variant: Har evne til selvstendig eksegetisk arbeid med gresk tekstmateriale.

.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har erfaring i å utlegge greske nytestamentlige tekster.
  • har kompetanse til å trekke lærdom fra lesningen av nytestamentlige tekster som kan overføres til formidlingsarbeid i dagens multikulturelle, multietniske og multireligiøse samfunn.

.

Undervisningsform

Undervisningen vil bestå av interaktive forelesninger og oppgaveseminarer med studentpresentasjoner av skriftlige arbeider. Studenten vil presentere både sin eksegetiske og hermeneutiske oppgave i plenum.

.

Pensumlitteratur

Bibeltekst

Lukas-Acta:

Luk 1:1-4; 4:1-30; 9:51-10:42; kap. 15; kap. 24
Apg. 1:1-11; kap. 2; 10:1-11, 18; kap. 15; 17:16-34; kap. 26

Paulus brev:

1 Kor. kap. 1-2; 11:2-15:11
Rom. kap. 1-11

Bibeloversettelser: NRSV og Norsk Bibel 2011 (Bibelselskapet)

 

Obligatorisk litteratur

Bock, Darrel L. (2012) A Theology of Luke and Acts. Grand Rapids: Zondervan.

Gorman, Michael. (2003) Apostle of the Crucified Lord: A Theological Introduction to Paul & His Letters. Grand Rapids: Eerdmans.

Wegner, Paul D. (2006) A Student’s Guide to Textual Criticism of the Bible: Its History, Methods, and Results. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

Supplerende Litteratur

DeSilva, David A. (2004) An Introduction to the New Testament: Context, Methods & Ministry          Formation. Downers Grove, IL. IVP Academic.

Dunn, James D. G. (2006) The Theology of Paul the Apostle. Grand Rapids: Eerdmans.

Mittelstadt, Martin William. (2010) Reading Luke-Acts in the Pentecostal Tradition. CPT Press.

Spencer, F. Scott. (2011) The Gospel of Luke and Acts of the Apostles. IBT. Abingdon.

Turner, Max. (1996) Power from on High: The Spirit in Israel´s Restoration and Witness in Luke-Acts. Journal of Pentecostal Theology Supplement 9. Bloomsbury T&T Clark.

Wenk, Matthias. (2004) Community-Forming Power: The Socio-Ethical Role of the Spirit in Luke-Acts. Bloomsbury T&T Clark.

Wright, N. T. (2015) Paul and his Recent Interpreters. Fortress Press.

Haacker, Klaus. (2003) The Theology of Paul´s Letter to the Romans. New Testament Theology. Cambridge: CUP.

Kuhn, Karl Allen. (2015) The Kingdom according to Luke and Acts: A Social, Literary and Theological Introduction. Baker Academics.

Språklig variant:

Metzger, Bruce. Textual Commentary on the Greek New Testament. 2 ed. Hendrickson, 2005.

Kommentarlitteratur

Ancient Commentary on Scriptures

Bibelverket, Nye Luther Forlag.

Hermeneia Commentaries

New International Commentary on the New Testament (NICNT)

Sacra Pagina

Word Biblical Commentary (WBC)

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.