Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i teologi (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
48 undervisningstimer
KRI1110 (10 stp/ECTS) og KRI1120 (10 stp/ECTS).
Språklig variant forutsetter TEO1010 og TEO1020
TEO2110 Bibelfortolkning – fordypning (10 stp/ECTS) bygger på KRI1110 Innføring i Bibelen og KRI1120 Bibelfortolkning og skal gi en videre fordypning innenfor det bibelske materiale. Det fokuseres på nøye eksegese av utvalgte tekster fra NT ved hjelp av et bredt utvalg av bibelvitenskapelige metoder.
Emnet er delt opp i to komponenter som består av eksegese fra:
a) to hovedbrev av Paulus, Romerbrevet og 1 Korinterbrev. Her legges det vekt på Paulus evangelium og forholdet mellom hans jødiske bakgrunn og hans universelle intensjon. Videre vil refleksjoner over Paulus teologi, hans gudsbilde, være sentrale.
b) Lukas’ to skrifter, Lukasevangeliet og Apostlenes Gjerninger. Her legges det vekt på problemstilinger som angår historieskrivningen i Lukas-Acta, fokuset på fattige og marginaliserte, lignelser, og den tidligste kirkens utvikling, og Gudsriket som teologisk tema.
.
.
Kunnskaper
Studiet skal gi…
.
Ferdigheter
Studiet skal styrke studentens…
.
Generell kompetanse
Studiet skal gi …
.
Undervisningsform
Undervisningen vil for det meste bestå av interaktive forelesninger, men vil også inneholde oppgaveseminar med studentpresentasjoner av skriftlige arbeider og en drøfting av disse. Undervisningsomfanget er på 48 timer med tillegg av noen timer i gruppearbeid. I gruppearbeidet vil hver deltager eksegere og legge ut en tekst med tanke på formidling i dagens pluralistiske samfunn.
.
Bibeltekst
Lukas-Acta:
Luk 1:1-4; 4:1-30; 9:51-10:42; kap. 15; kap. 24
Apg. 1:1-11; kap. 2; 10:1-11, 18; kap. 15; 17:16-34; kap. 26
Paulus brev:
1 Kor. kap. 1-2; 11:2-15:11
Rom. kap. 1-11
Bibeloversettelser: NRSV og Norsk Bibel 2011 (Bibelselskapet)
Obligatorisk litteratur
Bock, Darrel L. (2012) A Theology of Luke and Acts. Grand Rapids: Zondervan.
Gorman, Michael. (2003) Apostle of the Crucified Lord: A Theological Introduction to Paul & His Letters. Grand Rapids: Eerdmans.
Wegner, Paul D. (2006) A Student’s Guide to Textual Criticism of the Bible: Its History, Methods, and Results. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
Supplerende Litteratur
DeSilva, David A. (2004) An Introduction to the New Testament: Context, Methods & Ministry Formation. Downers Grove, IL. IVP Academic.
Dunn, James D. G. (2006) The Theology of Paul the Apostle. Grand Rapids: Eerdmans.
Mittelstadt, Martin William. (2010) Reading Luke-Acts in the Pentecostal Tradition. CPT Press.
Spencer, F. Scott. (2011) The Gospel of Luke and Acts of the Apostles. IBT. Abingdon.
Turner, Max. (1996) Power from on High: The Spirit in Israel´s Restoration and Witness in Luke-Acts. Journal of Pentecostal Theology Supplement 9. Bloomsbury T&T Clark.
Wenk, Matthias. (2004) Community-Forming Power: The Socio-Ethical Role of the Spirit in Luke-Acts. Bloomsbury T&T Clark.
Wright, N. T. (2015) Paul and his Recent Interpreters. Fortress Press.
Haacker, Klaus. (2003) The Theology of Paul´s Letter to the Romans. New Testament Theology. Cambridge: CUP.
Kuhn, Karl Allen. (2015) The Kingdom according to Luke and Acts: A Social, Literary and Theological Introduction. Baker Academics.
Språklig variant:
Metzger, Bruce. Textual Commentary on the Greek New Testament. 2 ed. Hendrickson, 2005.
Kommentarlitteratur
Ancient Commentary on Scriptures
Bibelverket, Nye Luther Forlag.
Hermeneia Commentaries
New International Commentary on the New Testament (NICNT)
Sacra Pagina
Word Biblical Commentary (WBC)
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.