VEL1230 - Oslo & digital

Verdibevisst team- og personalledelse

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst endringsledelse (60 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo / Digitalt
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: David Aanje og Reidar Hillesund
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Studenten skal:

Skrive en analyse av case-oppgave i gruppe der relevant pensumlitteratur appliseres (3000 ord). Case-oppgaven defineres av lærer, og skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. 100%. A-F.

Omfang

Normal variant: 40 undervisningstimer (24 av dem digitale), pluss deltagelse på HLT-konferansen, 24.-25. april 2025.

Digital variant: HLT kompetansekurs med 24 digitale undervisningstimer, (studentene skriver en ekstra oppgave) med mulighet for deltagelse på HLT-konferansen, 24.-25. april.

Arbeidskrav

  • Delta i casearbeid i gruppe, tilsvarende 12 timer. Innlevering av felles prosjektrapport. Bestått/ikke bestått.
  • Ved redusert undervisningsopplegg har studenten et ekstra arbeidskrav: en lærerdefinert oppgave på 2500 ord, hvor oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Bestått/ikke bestått.
  • Obligatorisk oppmøte ved undervisning, minimum 75%.

Emnebeskrivelse

Emnet gir en innføring i teamutvikling og personalledelse. Studenten vil gjennom forelesninger og caseoppgaver utvikle kunnskap om, og erfaring med, hvordan man som leder kan bygge effektive team og inngå i samarbeidsprosesser, og om hvordan man kan bidra til medarbeideres utvikling. Emnet presenterer teorier og modeller for god forvaltning av menneskelige ressurser (HR) og teamutvikling. Emnet hjelper lederen til å tenke som en sosial arkitekt og til å legge til rette for at andre kan bidra til å bygge gode og trygge fellesskap som mennesker frivillig vil forplikte seg til og tilhøre.

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet VEL1230 skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kjennskap til hvordan effektive team utvikles og ledes, inkludert kjennskap til ledelse og utvikling av virtuelle team
  • har kjennskap til ulike roller og faser i et teamarbeid og hvordan man kan håndtere disse
  • har kjennskap til problemer med gruppedynamikk, inklusivt tendenser til «groupthink» ogtil hvordan man kan håndtere dette
  • har god kunnskap om personalledelse, personalpolitikk og kompetanseutvikling
  • har god kunnskap om rekruttering, arbeidsrett, HMS, arbeidsmiljø og medarbeiderveiledning
  • har kjennskap til etiske teorier og deres bruk på HR-feltet

.

Ferdigheter

Studenten:

  • har evne til å leve og lede med mot, omsorg og ydmykhet som grunnholdninger
  • har evne til å forvalte og utvikle menneskelige ressurser (HR)
  • har utviklet sin etiske bevissthet på HR-feltet

.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har økt forståelse for sterke og svake sider i samspill med andre
  • kan reflektere kritisk og konstruktivt i forhold til gruppedynamikk
  • har bevissthet rundt egne holdninger og over hvilke grunnholdninger man vil utvikle
  • har evne til å lede gode og effektive team

.

Undervisningsform

Undervisningen gis i form av

  • interaktive forelesninger i emnet
  • eget studium av faglig litteratur og annen ressurslitteratur
  • en skriftlig oppgave på 3000 ord
  • arbeid individuelt og assister med case-oppgave

Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av interaktive forelesninger (36 timer) og erfaringsbasert læring gjennom rollespill, øvelser og en veiledet case-oppgave (12 timer).

.

Pensumlitteratur

Elstad, B. (2010). Ledelse og styring av frivillig arbeidskraft. I G. Ladegård & S. I. Vabo (red.), Ledelse og styring (pp. 191–203). Fagbokforlaget (13 sider, kompendium).

Gloppen, K. J. (2020). HRM i norsk arbeidsliv. Cappelen Damm Akademisk, s. 13-25, 274-292 (32 sider, kompendium).

Johansen, Olav & Sætersdal, Helene (red.) (2018, 2. utg.). HR og personalledelse. Bergen: Fagbokforlaget, s 19-36, 55-302 (266 sider).

Kaufmann, G., & Kaufmann, A. (2015). Psykologi i organisasjon og ledelse (5. utg.). Fagbokforlaget, s. 325-364 (40 sider, kompendium).

Sjøvold, E. (2022). Teamet: Utvikling, effektivitet og endring i grupper (2. utg.). Universitetsforlaget, s. 18-81, 98-270, 373-383 (248 sider).

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.