Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst endringsledelse (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
Skrive en analyse av case-oppgave i gruppe der relevant pensumlitteratur appliseres (3000 ord). Case-oppgaven defineres av lærer, og skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. 100%. A-F.
Normal variant: 40 undervisningstimer (24 av dem digitale), pluss deltagelse på HLT-konferansen, 24.-25. april 2025.
Digital variant: HLT kompetansekurs med 24 digitale undervisningstimer, (studentene skriver en ekstra oppgave) med mulighet for deltagelse på HLT-konferansen, 24.-25. april.
Emnet gir en innføring i teamutvikling og personalledelse. Studenten vil gjennom forelesninger og caseoppgaver utvikle kunnskap om, og erfaring med, hvordan man som leder kan bygge effektive team og inngå i samarbeidsprosesser, og om hvordan man kan bidra til medarbeideres utvikling. Emnet presenterer teorier og modeller for god forvaltning av menneskelige ressurser (HR) og teamutvikling. Emnet hjelper lederen til å tenke som en sosial arkitekt og til å legge til rette for at andre kan bidra til å bygge gode og trygge fellesskap som mennesker frivillig vil forplikte seg til og tilhøre.
.
En student som har fullført emnet VEL1230 skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Undervisningen gis i form av
Det legges opp til læring i teori og praksis gjennom en blanding av interaktive forelesninger (36 timer) og erfaringsbasert læring gjennom rollespill, øvelser og en veiledet case-oppgave (12 timer).
Elstad, B. (2010). Ledelse og styring av frivillig arbeidskraft. I G. Ladegård & S. I. Vabo (red.), Ledelse og styring (pp. 191–203). Fagbokforlaget (13 sider, kompendium).
Gloppen, K. J. (2020). HRM i norsk arbeidsliv. Cappelen Damm Akademisk, s. 13-25, 274-292 (32 sider, kompendium).
Johansen, Olav & Sætersdal, Helene (red.) (2018, 2. utg.). HR og personalledelse. Bergen: Fagbokforlaget, s 19-36, 55-302 (266 sider).
Kaufmann, G., & Kaufmann, A. (2015). Psykologi i organisasjon og ledelse (5. utg.). Fagbokforlaget, s. 325-364 (40 sider, kompendium).
Sjøvold, E. (2022). Teamet: Utvikling, effektivitet og endring i grupper (2. utg.). Universitetsforlaget, s. 18-81, 98-270, 373-383 (248 sider).
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.