Markedsføring og kommunikasjon

Bachelor i ledelse, økonomi og administrasjon (180 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen (60 %)

Omfang

48 undervisningstimer

Arbeidskrav

Delta i forumdiskusjoner på Moodle

Gruppeoppgave (2-4 i hver gruppe): utarbeide en markedsføringsplan for en bedrift eller frivillig organisasjon med fokus på strategi, etikk og bærekraft. Muntlig presentasjon og skriftlig rapport.

Redusert undervisning: Oppgave 2500 ord.

Emnebeskrivelse

Emnet Markedsføring og kommunikasjon gir en grundig innføring i markedsføringsteori og praksis, med spesiell vekt på verdibasert forventningsledelse. Studenten lærer hvordan markedsføring brukes både i kommersielle virksomheter og i frivillige organisasjoner. For den siste kategorien er fokuset i markedsføring å fremme gode formål. Emnet belyser også markedskommunikasjon og etiske problemstillinger og bærekraft i markedsføringsprosesser, slik at studentene utvikler kritisk sans og praktiske ferdigheter. Det vil også være et fokus på innadrettet markedsføring, altså det som produseres for medlemmene/organisasjonen.

 

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet Markedsføring og kommunikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om grunnleggende markedsføringsteorier og verdibasert forventningsledelse
  • har kunnskap om markedsføring i kommersielle og ideelle organisasjoner
  • kjenner til etiske og bærekraftige utfordringer i markedsføring, spesielt i ideelle organisasjoner
  • har grunnleggende kunnskap om strategier for markedsføring av gode formål

Ferdigheter

Studenten:

  • evner å utvikle markedsføringsstrategier for både kommersielle og ideelle organisasjoner
  • kan anvende verdibasert forventningsledelse i markedsføringsplaner
  • evner å bruke digitale noen utvalgte digitale verktøy for markedsføring
  • kan resonnere etisk og bærekraftig om markedsførings-strategier og kampanjer

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle markedsføringsstrategier som støtter både økonomiske og ideelle mål
  • evner å bruke markedsføring til å fremme verdier som samfunnsansvar og bærekraft
  • kan reflektere rundt markedsføringens påvirkning på samfunnet og etiske hensyn
  • evner å kommunisere og presentere markedsføringsplaner

Undervisningsform

Emnet struktureres gjennom

  • Forelesninger (gjennomgang av teori, prinsipper og eksempler), samt
  • Gruppearbeid: Utvikling av markedsføringsstrategier, særlig rettet mot frivillige organisasjoner.
  • Case-studier og diskusjoner: Praktiske eksempler fra Marketing Good Causes og andre kilder.
  • Workshops/øvelser: Fokus på digitale verktøy og sosiale medier.
  • Selvstudium: Lese pensum, forberede oppgaver og refleksjonsnotater.

 

Pensumlitteratur

Supphellen, M., Thorbjørnsen, H., & Troye, S. V. (År). Markedsføring: Verdibasert forventningsledelse. [Forlag].

Feldmann, L., & Keizer, J. (2017). Marketing Good Causes: Actionable Marketing Strategies for Nonprofit Volunteers. Wiley.

Supplerende litteratur

Brueggemann, Walter (2008): Old Testament Theology: An Introduction. Library of Biblical Theology. Nashville: Abingdon Press.

Childs, Brevard S. (1990) Old Testament Theology in a Canonical Context. Fortress Press.

Levenson, Jon D. (1987) Sinai and Zion: An Entry in the Jewish Bible. New York: Harper One,

Mead, James K. (2007) Biblical Theology: Issues, Methods, Themes. Westminster John Knox. 336s.

Moberly, Walter. (2015) Old Testament Theology: Reading the Old Testament as Christian Scripture. Grand Rapids: Baker Academic.

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.