Innovasjon og entreprenørskap

Bachelor i ledelse, økonomi og administrasjon (180 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Prosjektoppgave (60 %) og muntlig presentasjon (40 %). Individuell vurdering av oppgaver.

Omfang

48 undervisningstimer.

Arbeidskrav

nnlevering av prosjektskisse med case-beskrivelse, problemstilling og kort presentasjon av relevant litteratur.

Emnebeskrivelse

Vi lever i tider preget av høy endringstakt som stiller store krav til virksomheters evne til kontinuerlig fornyelse og omstilling. Dette er blant annet drevet frem av brede utviklingstrender som digitalisering, endringer i brukeradferd og preferanser, og det grønne skiftet. Emnet Innovasjon og entreprenørskap gir en innføring i hvordan man kan posisjonere virksomheter for å på best mulig måte imøtekomme og håndtere mulighetene og utfordringene dette medbringer. Kurset gir en teoretisk og praktisk forståelse for hvordan virksomheter kan identifisere og utnytte innovasjonsmuligheter gjennom å gi en grunnleggende innføring i ulike former for innovasjonsprosesser, innovasjonsstrategier, innovasjonsmetodikk og digital innovasjon. Forskjellene og likhetene mellom entreprenørskap og innovasjon vil også drøftes i utstrakt grad gjennom kurset.

 

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om sentrale begreper og teorier innen innovasjon- og entreprenørskapsteori.
  • kjenner grunnleggende likheter, forskjeller og samspill mellom konseptene entreprenørskap og innovasjon.
  • har kunnskap om sentrale innovasjonsmetodikker og kan applisere en eller flere av disse i praksis for å utvikle et produkt, en tjeneste, eller organisasjon.
  • kjenner kristne perspektiv på innovasjon, entreprenørskap og verdiskapning.

Ferdigheter

Studenten:

  • forstår hvordan digitalisering påvirker og/eller endrer virksomheters evne til og behov for å innovere
  • kan bruke ulike modeller for forretningsutvikling, og kjenner til prinsippene for utarbeidelse av disse.
  • kjenner ulike innovasjonsstrategier og kan belyse hvilke typer kontekst de best egner seg i.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle en forretningsmodell med utgangspunkt i en, eller flere, innovasjonsmodeller
  • kan utarbeide prosjektskisser for utvikling av et produkt/konsept eller tjeneste.
  • kan presentere sitt prosjekt, skriftlig og muntlig.

 

Undervisningsform

Emnet struktureres gjennom forelesninger, gruppearbeid og individuelt arbeid med prosjekt-oppgave som skal forsvares muntlig.

Pensumlitteratur

Hovland, N. P. (2018). Entreprenørskap og innovasjonsledelse. Cappelen Damm akademisk.

Reis, E. (2011). The lean startup. New York: Crown Business, 27, 2016-2020.

Christensen, C., Hall, T., Dillon, K., & Duncan, D. S. (2016). Competing against luck. The story of innovation and customer choice. First edition. New York, NY: HarperBusiness an imprint of HarperCollins Publishers.

Nambisan, S., Lyytinen, K., Majchrzak, A., & Song, M. (2017). Digital innovation management. MIS quarterly, 41(1), 223-238.

Hund, A., Wagner, H. T., Beimborn, D., & Weitzel, T. (2021). Digital innovation: Review and novel perspective. The Journal of Strategic Information Systems, 30(4), 101695.

Zhu, W., Yang, H., Yang, B., & Sosik, J. J. (2024). Innovative leadership in organizations: Dimensions, measurement, and validation. Journal of Business Research, 172, 114445.

Dunaetz, D. R. (2021). Innovation in Churches: A Theoretical Framework. Great Commission Research Journal, 13(2), 5-20.

Christoffersen, S. A. (1996). Hans Nielsen Hauge og det moderne Norge. Oslo: Norges forskningsråd.

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.