KRI1031

Allmenn kirkehistorie

Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp)
Bachelor i teologi og ledelse(180 stp)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: David Andersen Eikeri
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Hvis kurset tas som et enkeltstående kurs skal studenten gjennomføre:
En tretimers (3) skoleeksamen. Skoleeksamen vurderes A-F.  

Omfang

24 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring er omfanget 12 undervisningstimer)  

Arbeidskrav

Redusert undervisning: Oppgave 1250 ord. Oppgaveordlyd er lærerdefinert, og skal publiseres senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes bestått/ikke bestått. 

Kursbeskrivelse 

I den allmenne kirkehistorien vil hovedvekten ligge på oldtiden og reformasjonstiden. Baptismens og pinsebevegelsens historie vil behandles særskilt. Det søkes å gi et bilde av kirken i sin samtid. Det gis en oversikt over de ulike konfesjoner, deres tilblivelse og teologiske hovedpunkter. 

 

Læringsutbytte 

En student som har fullført emnet KRI1031 Allmenn kirkehistorie skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

 

Kunnskaper  

Studenten: 

  • har kunnskap om hovedtrekkene ved den kristne kirkes historie fra oldkirken og til nåtiden  
  • har kunnskap om hvordan kristen teologi har utviklet seg og blitt tolket gjennom historien  
  • kjenner til forholdet mellom stat og kirke i ulike epoker med særlig vekt på oldkirken  
  • har god innsikt i utviklingen av den evangelikale kristendomstradisjonen fra 1800-tallet  
  • har god kunnskap om og innsikt i ulike kirkesamfunns historie og teologiske særpreg 

 

Ferdigheter 

Studenten: 

  • har evne til å kunne gi en fremstilling av kirkens historie fra oldkirken og til moderne tid  
  • kan drøfte ulike teologiske temaer i lys av hvordan den kristne kirke har tolket og besvart disse spørsmålene opp gjennom historien  
  • evner å reflektere over den teologiske utviklingen i sitt eget kirkesamfunn og kunne drøfte kirkesamfunnets nåtidige teologiske plattform i lys av denne  

 

Generell kompetanse  

Studenten: 

  • ser kirkens historie i lys av sin kontekst  
  • har evne til å drøfte kirkens plass i samfunnet generelt  
  • viser respekt for andre kirkesamfunns egenart  
  • kan føre respektfull dialog med mennesker fra andre kirkesamfunn  

 

Undervisningsform 

Kurset ”Allmenn kirkehistorie” (5 stp) består av 24 undervisningstimer, og består hovedsakelig av forelesninger. Studentene kan bli bedt om å presentere enkelte temaer knyttet til pensum.  

 

Pensumlitteratur  

Haraldsø, Brynjar (1997): Kirke og misjon gjennom 2000 år. Oslo: Lunde forlag, ss. 13-285.  

Eskilt og Breistein (1997): De store vekkelsene. i Eskilt og Breistein (Red.) Frikirke- og vekkelseshistorie s. 47-61, (14 sider i kompendium) 

Supplerende litteratur  

Hill, Jonathan (2007). Zondervan Handbook to the History of Christianity. Mich.: Zondervan. 

Lindberg, Carter (2006). A Brief History of Christianity. Blackwell Publishing (tilgjengelig på DTL) 

Lindberg, Carter (2010). The European reformations (2nd edition). Wiley-Blackwell (tilgjengelig på DTL) 

McGrath, Alister E. (2013). Christian History: An Introduction. Wiley-Blackwell (tilgjengelig på DTL) 

McGrath, Alister E. (2013). Historical Theology: An Introduction to the History of Christian Thought (2nd edition). Wiley-Blackwell (tilgjengelig på DTL

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.