KRI1032

Norsk kirkehistorie

Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp)
Bachelor i teologi og ledelse(180 stp)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: David Andersen-Eikeri
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Hvis kurset tas som et enkeltstående kurs skal studenten gjennomføre:
Én og en halv times (1,5) skoleeksamen. A-F. 

Omfang

12 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring er omfanget 6 undervisningstimer) 

Arbeidskrav

Ved redusert gjennomføring har studenten et ekstra arbeidskrav: En lærerdefinert oppgave på 650 ord. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist, og vurderes bestått/ikke bestått.

Ved redusert undervisning er oppmøtekravet 100%

Kursbeskrivelse 

I kurset ”Norsk kirkehistorie” vil hovedvekten ligge på reformasjonstiden og særlig tiden etter Hans Nielsen Hauge. Vekkelsesbevegelsene og etableringen av frikirker på 1800-tallet vil vektlegges spesielt.  

 

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet KRI1032 Norsk kirkehistorie skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskaper  

En student som har fullført emnet KRI1032 Norsk kirkehistorie skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

 

Kunnskaper  

Studenten:

  • har kunnskap om hovedtrekkene ved den kristne kirkes historie i Norge
  • har kjennskap til forholdet mellom stat og kirke med særlig vekt på norsk frikirkeetablering fra 1850-tallet.
  • har kjennskap til Hans Nielsen Hauge og haugianismens betydning i Norge på 1800 tallet
  • har god kunnskap om vekkelsesbevegelsene og etableringen av frikirker på 1800-tallet

 

Ferdigheter 

Studenten:

  • har evne til å kunne gi en fremstilling av kirkens historie i Norge
  • har evne til å reflektere over den teologiske utviklingen i sitt eget kirkesamfunn og kunne drøfte kirkesamfunnets nåtidige teologiske plattform i lys av denne
  • har evne til respektfull dialog med mennesker fra andre kirkesamfunn

 

Generell kompetanse  

Studenten:

  • har en evne til å se kirkens historie i lys av den samtiden den var en del av
  • viser forståelse for kirkens plass i samfunnet generelt
  • har økt forståelse for, og respekt, for andre kirkesamfunns egenart

 

Undervisningsform 

Undervisningen gis i form av

  1. interaktive forelesninger i emnet
  2. eget studium av faglig litteratur og annen ressurslitteratur

 

Pensumlitteratur 

Elstad, Hallgeir og Halse, Per. (2002) Illustrert norsk kristendomshistorie. Bergen: Fagbokforlaget, s 13-228.  

Supplerende litteratur

Oftestad, Bernt T, Rasmussen, Tarald og Schumacher, Jan. (2005) Norsk kirkehistorie. Oslo: Universitetsforlaget.  

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.