Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp)
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal gjennomføre:
(Dersom KRI1112 gjennomføres som kompetansekurs vil eksamensformen være en lærerdefinert oppgave på 2000 ord. Oppgaven vurderes A-F.)
24 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring er omfanget 12 undervisningstimer)
Redusert undervisning: Oppgave 1250 ord. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes bestått/ikke bestått.
Kurset KRI1112 Innføring i Det nye testamentet gir en oversikt over sentrale tema i alle det nye testamentets bøker. Det vil bli gitt en innføring i skriftenes innhold, sjangre, forfatterskap, hensikt, og mottakergruppe.
En student som har fullført emnet KRI1112 Innføring i Det nye testamentet skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
Studenten:
Studenten:
Undervisningen gis i form av:
a) interaktive forelesninger i emnet
b) eget studium av faglig litteratur og annen ressurslitteratur
c) seminar.
BIBELEN
Alle bøkene i Det Nye Testamentet skal leses. På norsk brukes bibelselskapets Bibel 2011, på engelsk brukes NRSV.
OBLIGATORISK LITTERATUR
Burge, G. M., & Green, G. L. (2020). The New Testament in Antiquity: A Survey of the New Testament within Its Cultural Contexts (2nd ed.). Grand Rapids, Mich.: Zondervan Academic. Side 16-18 og 131-569. (438 sider)
Sidetall som gjelder fra tidligere utgave av samme bok:
Burge, Gary M., Cohick, Lynn H. and Green, Gene L. (2009). The New Testament in Antiquity. A Survey of the New Testament within its Cultural Contexts. Grand Rapids, Mich.: Zondervan. Side 16-18 og 107-456.
SUPPLERENDE LITTERATUR
Hvalvik, R. og T. Stordalen. 1999. Den store Fortellingen. Om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning. Oslo: Det Norske Bibelselskap. Det som handler om NT.
Elwell, Walter A. and Yarbrough, Robert W. 2013. Encountering the New Testament: a historical and theological survey. Grand Rapids, Mich.: Baker Academic.
Barrett, C. K. New Testament Background: Selected Documents. Revised and Expanded. HarperOne, 1995.
Carson, D. A., Leon, Moo, Douglas J. An Introduction to the New Testament. Zondervan, 2005.
McRay, John. Archaeology and the New Testament. Baker Academic, 2008.
Skarsune, O., In the Shadow of the Temple. Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 2002.
Johnstad, Gunnar: Evangeliesynopse. Oslo: Det norske bibelselskap, 2008.
Aland, Kurt (ed): Synopsis of the Four Gospels, United Bible Societies, 1985, eller Hendrickson Publishers, 2007
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.