Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i teologi og menighetsledelse (60 stp/ECTS)
Søknader som er sendt inn etter 15. april vil bli behandlet fortløpende.
Skriftlig oppgave (3000 ord). Oppgaveordlyd er lærerdefinert, og skal publiseres senest3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes A-F og teller 100% av karakteren i KRI1240.
40 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring eller HLT-kompetanse: 24 undervisningstimer)
Emnet KRI1240 Baptistisk teologi og historie gir en grundig innføring i baptistenes historie, teologiske særtrekk og utbredelse globalt og i Norge. Studentene vil lære om baptistenes historiske og teologiske røtter, og om sentralt trosinnhold og viktige praksiser. Det vil bli lagt spesiell vekt på baptistenes historie i Norge, Vest-Europa og Nord-Amerika. Teologi og praksis med vekt på temaer som Kristi herredømme, Bibelens autoritet, troendes dåp, de troendes (gjenfødtes) forsamling, kongregasjonalisme, samvittighetsfrihet, adskillelse av stat og kirke, det allmenne prestedømmet, nådegaver og misjonalt engasjement vil bli presentert og diskutert. I tillegg vil kurset drøfte dagsaktuelle samfunnsetiske problemstillinger i lyset av baptistiske kjerneverdier. Studentene vil også utfordres til å reflektere over implikasjonene av baptistenes historiske kjerneverdier for moderne tro og praksis.
En student som har fullført emnet KRI1240 Baptistisk teologi og historie skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Studenten:
Studenten:
Studenten:
Dette emnet undervises enten samlingsbasert, på nett eller som en kombinasjon av disse. Emnet består av 48 undervisningstimer. Samlingene vil inkludere undervisning, gjesteforelesninger, diskusjoner og gruppesamtaler. Studentene skal også presentere sin oppgave for klassen i et oppgaveseminar. Det forventes at studentene deltar aktivt i diskusjonsforum på nett, og bruker tid på å tilegne seg kunnskap utenom pensum i forbindelse med oppgaveskriving og intervjurapport.
Beasley-Murray, Paul. (1992). Radical Believers: the Baptist way of being the church. Didcot:
Baptist Union of Great Britain. 135 sider. (Finnes også på norsk).
Bebbington, David W. (2010). Baptists Through the Centuries. Waco: Baylor University Press. 264 sider.
Fiddes, Paul S. (2003).Tracks and Traces: Baptist Identity in Church and Theology. Carlisle: Paternoster. 271 sider.
Holmes, Stephen R. (2012). Baptist Theology. London: T&T Clark. 180 sider.
Totalt: 850 sider
Chute, Anthony L. et al. (2015). The Baptist Story: From English Sect to Global Movement. Nashville: B &H Publishing.
Johnson, Robert E. (2010). A Global Introduction to Baptist Churches. New York: Cambridge University Press.
Hayden, Roger. (2005). English Baptist History and Heritage. Rev ed. Didcot: Baptist Union of Great Britain.
Haymes, Brian et al. (2008). On Being the Church: Revisioning Baptist Identity. Milton Keynes: Paternoster Press.
Leonard, Bill J. Baptist Ways: A History. (2003). Valley Forge: Judson Press.
Lumpkin, William L. (ed.). (2011). Baptist confessions of Faith. 2nd Rev ed. Valley Forge: Judson.
McBeth, H. Leon (ed.). (1990). A Sourcebook for Baptist Heritage. Nashville: Broadman.
Randall, Ian M. et al. (2006). Baptist Identities: International Studies from the Seventeenth to the Twentieth Century. Milton Keynes: Paternoster.
Rees, Frank, ed. (2016). Baptist Identity into the Twenty-first Century. Parkville: Whitley College.
Williams, Michael et al. (2008). Turning Points in Baptist History. Macon: Mercer University Press.
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.