Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Halvårsstudium i konflikttransformasjon (30 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
skrive en oppgave på 3000 ord som bygger på analyse og drøfting av en konflikt. Studentene tar utgangspunkt i en konflikt de kjenner fra eget liv eller media og beskriver den aktuelle konflikten. Det skal redegjøres for synspunkter fra begge parter i konflikten. Deretter analyseres konflikten og oppgaven avsluttes med en drøfting av hvordan konflikten kan håndteres med utgangspunkt i teori. Oppgaven vurderes A-F og teller 100% av karakteren i KTR1010.
36 undervisningstimer (ved HLT kompetansekurs er omfanget 24 timer undervisning)
Muntlig presentasjon av oppgave
Emnet går i dybden på konfliktforståelse i et moderne samfunnsperspektiv. Konflikter på ulike nivåer blir sammenlignet og analysert for å identifisere felles trekk og muligheter for konflikttransformasjon. Gjennom ulike konfliktmodeller og analyse vil emnet belyse konflikters grunnleggende dynamikk gjennom eskalering og de-, religion og ideologi. Emnet belyser hvordan migrasjon, tradisjonelle medier og sosiale medier eskalering. I forståelse av konflikters natur ligger det viktig kunnskap om hvordan konflikter kan transformeres. Emnet undersøker hvordan konflikter i dagens samfunn transcenderer nasjonalitet, etnisiteter viktig for å forstå hvordan lokale og globale konflikter henger sammen.
.
En student som har fullført emnet KTR1010 Konfliktforståelse, kontekst og transformasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Det vil være ulike læringsformer med forelesninger, dialog, refleksjoner i plenum, samt gruppeøvelser.
Collier, Paul (2015), Exodus. Immigration and Multiculturalism in the 21st Century. Penguin
Press. UK. (Kap. 1-10, 206 s.)
Ekeland, Tor Johan (2014), 2. utgave, Konflikt og konfliktforståelse. For helse- og sosialarbeidere.
Gyldendal Akademisk, Oslo (Kap. 6, 24 s.)
Fisher et al. (2000, 3. utg.), Working with Conflict. Skills and Strategies for Action. Zed Books.
London. New York. (Kap. 2, 20 s.)
Galtung, Johan (2003), Både og. Kagge Forlag. Oslo. (s. 102-111, 9 s.)
Glasl, Friedrich (1999), Confronting Conflict. A first-aid kit for handling conflict. Hawthorn Press,
Gloucestershire. (s. 71-106. 35 s.)
Miall et al. (2011, 3. utg.), Contemporary Conflict Resolution. Polity Press. Cambridge (s. 3-34. 31 s.)
Moisi, Dominique (2010), Geopolitics of Emotion. How Cultures of Fear, Humiliation and Hope are Reshaping the World. Anchor Books. US. (s. 1-122, 121 s.)
Lederach, John Paul (2003), The Little Book of Conflict Transformation. Good Books. Intercourse. (s. 3-71. 68 s.)
Lederach, John Paul (2004), The Moral Imagination. The Art and Soul of Building Peace. Oxford University Press. Oxford, New York. (s. 3-180. 177 s.)
Rogers, Paul (2010 3. utg.), Losing Control. Global Security in the Twenty-First Century. Pluto Press. London. New York. (s.1-10, 119-184. 75 s.)
Rosenberg, Marshall (2006), Ikkevolds kommunikasjon. Empatisk kommunikasjon – et språk for livet. Arneberg Forlag. (ca. 80 s.)
Film
Promises, Oskar-nominert film fra 2001
Supplerende litteratur
Huntington, Samuel (1996), The Clash of Civilizations. And the Remaking of World Order. Simon & Schuster. London.
Hylland Eriksen, Thomas (red.) (1997), Flerkulturell forståelse. Kap. 3 Identitet. TANO Aschehoug. Oslo.
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.