Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS) Årsstudium i menighetsledelse (60 stp/ECTS) Årsstudium i misjon og kirke (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
Skrive en lærerdefinert oppgave på 2500 ord. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i PAL1150.
40 undervisningstimer (ved HLT kompetansekurs, nettstudium eller redusert gjennomføring er omfanget 24 undervisningstimer)
Skrive en bokrapport på 1500 ord. Vurderes til bestått/ikke bestått.
Redusert undervisning: 2500 ord oppgave eller tilsvarende. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes bestått/ikke bestått.
Hvordan kan kirkens undervisningsopplegg i samarbeid med hjemmet være med å tilrettelegge for livslang etterfølgelse og kristen identitet? Hvordan ser gudstjenesteliv ut for ulike generasjoner? Hvordan kan vi gi en alderstilpasset undervisning som ikke bare er kognitiv, men også inviterer til en kristen erfaring? Hvordan kan ledere for de ulike virksomhetene i den lokale kirken arbeide sammen mot felles målsettinger?
Dette er noen av spørsmålene som tas opp i PAL1150. Faget søker å overskride skiller i arbeidet med ulike aldersgrupper for å fremme en helhetlig forståelse av kirkens oppdrag om videreformidling av kunnskap og kjennskap til ulike aldersgrupper og generasjoner. I dette emnet vil vi også se hvordan de kristne praksisene kan være både en del av livet i kirken og i hjemmet.
En student som har fullført emnet PAL 1150 Misjonale kirker og livslang etterfølgelse skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
Studenten:
Studenten:
Emnet struktureres gjennom forelesninger, gruppearbeid, casestudies og presentasjoner, og har et omfang på 40 undervisningstimer.
Afdal, G., Haakedal, E., & Leganger-Krogstad, H. (1997). Tro, livstolkning og tradisjon: Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk. Oslo: Tano Aschehoug, ss. 74-97 (24 sider, kompendium)
Bakke, O. M. (2013). Gi barna «de store ting» – noen perspektiver på mål, innhold og metode i opplæringen av barn i oldkirken. Kyrkohistorisk Årsskrift, 113(1), 13–24 (12 sider, kompendium)
Beard, C. (2015). Missional discipleship: Discerning spiritual-formation practices and goals within the missional movement. Missiology, 43(2), 175–194 (20 sider, kompendium)
Dean, K. C. (2010). Almost Christian: What the faith of our teenagers is telling the American church. Oxford, England: Oxford University Press, ss. 3-42, 85-197 (153 sider)
Evenshaug, O. (2002). Besteforeldreskapet i forandring. Prismet, 53(6), 239-246 (7 sider, kompendium)
Finn, N. A., & Whitfield, K. S. (Red.). (2017). Spirituality for the sent: Casting a new vision for the missional church. Downers Grove, IL: IVP Academic, 1-235 (236 sider)
Frost, M. (2016). Surprise the world: The five habits of highly missional people. Colorado Springs, CO: NavPress (105 sider)
Harbo, S. (1989). Barndomserfaringer og voksentro: En religionspsykologisk undersøkelse av forholdet mellom tidlig påvirkning og senere holdning til kristendom. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 176-185 (10 sider, kompendium)
Jørgensen, T. (1995). Religionsskifteprosesser – et skifte av plausibilitetsstruktur? Norsk Tidsskrift for Misjon, (3), 169–176 (8 sider, kompendium)
Smith, J. K. A. (2016). You are what you love: The spiritual power of habit. Grand Rapids, MI: Brazos Press. (190 sider)
Zscheile, D. (2012). A missional theology of spiritual formation. I D. Zscheile (red.), Cultivating sent communities: Missional spiritual formation (ss. 1–28). Grand Rapids, MI: Eerdmans (29 sider, kompendium)
Åkerlund, T. (2016). “To live lives worthy of God:” Leadership and Spiritual Formation in 1 Thessalonians 2:1-12. Journal of Spiritual Formation & Soul Care, 9(1), 18–34 (17 sider, kompendium)
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.