Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Emnerefleksjon og logg (ca 200-2500 ord)
Evalueringen i emnet gjøres som bestått/ikke bestått.
Til sammen 280 timer
Pluss 12 timer obligatorisk undervisning
utfra egne mål for praksis
PRA1010 Praksis I og PRA1020 Praksis II
PRA1030 Praksis III bygger på PRA1010 Praksis I og PRA1020 Praksis II og forutsetter at disse fagene er gjennomført. PRA1030 har en undervisningsbolk i begynnelsen og på slutten av semesteret. I begynnelsen av semesteret velger studenten i samarbeid med praksislærer egnet praksissted og praksisveileder. Studenten utarbeider konkrete læringsmål i samarbeid med praksisveileder og praksislærer. Arbeidsformen skal være individuell. Dette synliggjøres i loggbok, arbeides med i refleksjonsnotat, veiledningssamtaler, praksisgrupper og evalueres i emnerefleksjon. Det er viktig at praksis skal gi anledning til å få ledelseserfaring på forskjellige nivå og i et variert sett av oppgaver. Se for øvrig praksismanualen og loggbok for nærmere beskrivelse av praksis. Ved utenlandspraksis må studenten lese angitt tilleggspensum.
.
.
Kunnskaper
Studiet skal gi kunnskap:
Tillegg ved praksis i utlandet:
.
Ferdigheter
Studiet skal styrke studentens evne til:
Tillegg ved misjonspraksis:
.
Generell kompetanse
Studiet skal gi studenten:
.
Undervisningsform
Emnet skal utgjøre til sammen 280 timer fordelt på to undervisningsbolker, refleksjonsnotat, egenstudier, veiledningssamtaler, praksisgrupper og utøvende praksis. Utøvende praksis utgjør 10 timer i uka over 20 uker eller som en 5 ukers intensiv praksisperiode. Utøvende praksis kan gjennomføres både i innland og i utland.
Pensumlitteratur
Engedal, L. G. (2002). Pastoral praksis og teologisk antropologi. In J.-O. Henriksen, G. Heiene, & S. O. Thorbjørnsen (Red.), Teologi for kirken: Festskrift til professor dr.theol. Torleiv Austad på 65-årsdagen, (s. 77–95). Verbum, (18s.). Kompendium.
Engedal, L. G. (2015). Semper Major: Underveis mot en jordfestet kristen spiritualitet. Praktisk teologi. 32, s.3-10 (7 sider). Vol 32 Nr 1 (2015): Tidsskrift for Praktisk Teologi | Tidsskrift for Praktisk Teologi (mf.no)
Fredrick, T. V. & Dunbar, S. & Thai, Y. (2018). Burnout in Christian Perspective. Pastoral Psychol, 67, s.267-276 (9 sider). https://doi.org/10.1007/s11089-017-0799-4
Nouwen, H. (1977). The living reminder: Service and prayer in the memory of Jesus Christ. HarperSanFrancisco, s.17-75 (58 sider). DTL
Åkerlund, T. (2021). Men vi var ikke hjemme. Verbum, s.10-165 (155 sider).
Tillegg pensumslitteratur ved utenlandspraksis
Døhlie, E. & Askeland, G. A. (red.) (2006) Internasjonalt sosialt arbeid – innsats på andres arena. Oslo: Universitetsforlaget, s.41-54, 105-119 (27 sider). Kompendium.
Lilleåsen, R. & Nandrup, I. Opplevelse, dannelse og misjonspraksis. Norsk Tidsskrift For Misjonsvitenskap, 4/2018, 46-57 (11 sider). https://journals.mf.no/ntm/article/view/4430/3745
Lingenfelter, S. & Mayers, M. (2016) Ministering Cross-Culturally. A Model for Effective Personal Relationships. Baker Academic, s.17-32 (kap.21), 115-121 (Appendix), (14 sider). DTL.
Norwegian Council for Mission and Evangelism (2009) Codes of Conduct – for Norwegian Mission Organizations with International involvement. no (5 sider) https://norme.no/wp-content/uploads/2017/12/Codes-of-Conduct-NORME_eng_ny_design.pdf
Redse, A. (2011) Religionsfridom, toleranse og misjon. Norsk tidsskrift for misjonsvitenskap, 3-4/2011, 248-265 (17 sider).
https://journals.mf.no/ntm/article/view/4259/3576
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.