Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten må bestå en 72-timers hjemmeeksamen. 100% A-F
I kurset Etikk skrives en prosjektoppgave på 2500 ord eller en gruppeoppgave der hvert gruppemedlem bidrar med 2500 ord
48 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring er omfanget 24 timer)
Skrive en bokrapport fra selvvalgt fagrelatert bok som skal presenteres muntlig
Redusert undervisning: 2 oppgaver, 1250 ord hver
Kurset gir en innføring i religionssosiologi, og religionens rolle i samfunnet generelt, og et særlig innblikk i hvordan fri- og lavkirkeligheten samhandler med samfunnet. Det legges vekt på å analysere dagsaktuelle temaer. Studenten får analytiske verktøy til å forstå det senmoderne samfunnet, og
.
En student som har fullført emnet RLE1021 Kultur og samfunnsanalyse skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten:
Ferdigheter
Studenten:
Generell kompetanse
Studenten:
.
Undervisningsform
Undervisningen gis i form av interaktive forelesninger i emnet gruppeoppgaver og presentasjoner.
Pensumlitteratur
Furseth, Inger; Repstad, Pål Steinar (2023). Innføring i religionssosiologi, 2. utgave. Universitetsforlaget (421 sider).
Engelsk utgave kan også brukes: Furseth, Inger; Repstad, Pål Steinar (2023). An Introduction to the Sociology of Religion. Second Edition. Routledge.
Hiebertis, D. (2023). The Routledge International Handbook of Sociology and Christianity.
(utvalgte kapitler)
Zeiffert, R. (2023). Why Are Conservative Young Evangelicals in Norway Avoiding Right-Wing Politics?. Religions, 14(4), (11 sider)
Supplerende litteratur
Eriksen, T. H. (2021). Små steder – store spørsmål : innføring i sosialantropologi (4. utgave.). Universitetsforlaget.
Engelsk utgave kan også brukes: Eriksen, T. H. (2023). Small places, large issues : an introduction to social and cultural anthropology (5th ed.). Pluto Press
Flyvbjerg, B. (2006) «Social Science That Matters,” Foresight Europe, No. 2. October-March 2006
Fraser, D. Campolo, Tony. (1992) Sociology Through the Eyes of Faith. Leicester: Apollos
Hiebertis, D. (2023). The Routledge International Handbook of Sociology and Christianity
Lingenfelter, Sherwood. (1998) Transforming Culture. Grand Rapids: Baker Academic Press
Schiefloe, Per Morten. (2019) Mennesker og Samfunn: Innføring i sosiologisk forståelse. 2.utg. Bergen: Fagbokforlage
Repstad, P. (2020). Religiøse trender i Norge. Oslo: Universitetsforlaget.
Repstad, Pål Steinar (2022). Hva er sosiologi. 2. utgave. Universitetsforlaget.
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.