Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
Skrive en oppgave på 2500 ord, som er definert av faglærer. 100 %. Karakter A-F.
48 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring er omfanget 24 undervisningstimer)
Ved redusert undervisning: Ekstra oppgave definert av faglærer på 2500 ord. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgavene vurderes bestått/ikke bestått.
Emnet gir en grunnleggende innføring i de fire verdensreligionene jødedommen, islam, hinduismen og buddhismen og i nyreligiøse bevegelser i Vesten. De ulike verdensreligionene studeres ut fra et historisk perspektiv og deres respektive tros- og atferdsformer, og sammenliknes med virkelighetsforståelsen, menneskesynet og etikken i de mest sentrale livssynene. Det gis også en innføring i ulike særtrekk ved nyreligiøse bevegelser og samisk religion.
.
En student som har fullført emnet RLE1030 Religions- og livssynskunnskap skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Studenten:
Emnet består av 48 undervisningstimer. Det gis ca. 20 timer i jødedom og islam, ca. 16 timer i hinduisme og buddhisme og ca. 12 timer i sekulære livssyn og nyreligiøsitet. Undervisningen består hovedsakelig av forelesninger, men det vil også bli arrangert ekskursjoner til templer (moské, synagoge, buddhistisk eller hinduistisk tempel) og andre typer religiøse institusjoner i Oslo-området.
Aadnanes, Per Magne (2012): Livssyn. 4. utgåve. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 11-74 og 130-291.
Heelas, Paul and Woodhead, Linda (2000): Religion in Modern Times. An Interpretative Anthology. Oxford: Blackwell, ss. 1-11 (10 sider).
Jacobsen, Knut A. og Thelle, Notto (2012): Hinduismen og buddhismen. Kristiansand: Høyskoleforlaget, ss. 38-330.
Rian, Dagfinn og Eidhamar, Levi Geir (2012): Jødedommen og islam. 2. utgave. Kristiansand: Høyskoleforlaget, ss. 11-249.
Supplerende litteratur
Burke, T. Patrick (2004): The Major World Religions: An Introduction with Texts. Oxford, Blackwell Publishing
Hexham, Irving (2011): Understanding World Religions. Grand Rapids: Zondervan Academic.
Qureshi, Nabeel (2018): Bare én Gud, Allah eller Jesus? Oslo: Veritas.
Ridgeon, Lloyd (ed.) (2009): Major World Religions: From Their Origins to the Present. London, Routledge.
Woodhead, Linda (2006): On the incompatibility between Christianity and holistic spirituality: a reply to Jan-Olav Henriksen. I Tidsskrift for kirke, religion og samfunn, 19(1), ss. 49-60 (11 sider).
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.