Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp/ECTS)
Etter 1. august er det løpende opptak fram mot studiestart.
Skrive en oppgave på 2500 ord. 100 %. Karakter A-F.
48 undervisningstimer
Skrive og kommentere to foruminnlegg, totalt ca. 1000 ord.
Holde en kort presentasjon i klassen over oppgitt emne, individuelt eller i gruppe.
Ved redusert undervisning: Ekstra oppgave på 2500 ord. Bestått/Ikke bestått.
.
.
Kunnskaper
Studiet skal gi:
.
Ferdigheter
Studiet skal styrke studentens:
.
Generell kompetanse
Studiet skal gi:
Undervisningsform
Emnet består av 48 undervisningstimer. Det gis ca. 20 timer i jødedom og islam, ca. 16 timer i hinduisme og buddhisme og ca. 12 timer i sekulære livssyn og nyreligiøsitet. Undervisningen består hovedsakelig av forelesninger, men det vil også bli arrangert ekskursjoner til templer (moské, synagoge, buddhistisk eller hinduistisk tempel) og andre typer religiøse institusjoner i Oslo-området.
Pensumlitteratur
Aadnanes, Per Magne (2012): Livssyn. 4. utgåve. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 11-74 og 130-291.
Heelas, Paul and Woodhead, Linda (2000): Religion in Modern Times. An Interpretative Anthology. Oxford: Blackwell, ss. 1-11 (10 sider).
Jacobsen, Knut A. og Thelle, Notto (2012): Hinduismen og buddhismen. Kristiansand: Høyskoleforlaget, ss. 38-330.
Rian, Dagfinn og Eidhamar, Levi Geir (2012): Jødedommen og islam. 2. utgave. Kristiansand: Høyskoleforlaget, ss. 11-249.
Supplerende litteratur
Burke, T. Patrick (2004): The Major World Religions: An Introduction with Texts. Oxford, Blackwell Publishing
Hexham, Irving (2011): Understanding World Religions. Grand Rapids: Zondervan Academic.
Qureshi, Nabeel (2018): Bare én Gud, Allah eller Jesus? Oslo: Veritas.
Ridgeon, Lloyd (ed.) (2009): Major World Religions: From Their Origins to the Present. London, Routledge.
Woodhead, Linda (2006): On the incompatibility between Christianity and holistic spirituality: a reply to Jan-Olav Henriksen. I Tidsskrift for kirke, religion og samfunn, 19(1), ss. 49-60 (11 sider).
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.