Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Grunnstudium i kristendom/KRLE (60 stp/ECTS)
Skrive oppgave over oppgitt tema på 2500 ord. 100%. A-F.
Skrive praksislogg på 1500 ord. Bestått/ikke bestått.
24 undervisningstimer + praksis
Emnet gir en innføring i religions- og livssynsdidaktikk. Religionsfagets historiske plass i norsk skole og læreplanens målsettinger, begrunnelse og kompetansemål vil særlig bli drøftet. Videre vil elevforutsetninger, som moralsk og kognitiv utvikling, bli presentert. Didaktikken vil særlig drøfte ulike aspekter ved religionsundervisningen og ulike undervisningsmetoder, herunder bruk av fortellinger og estetiske perspektiver som film i undervisningen.
.
.
Kunnskaper
Studiet skal gi:
.
Ferdigheter
Studiet skal styrke studentens:
.
Generell kompetanse
Studiet skal gi:
.
Undervisningsform
Emnet består av 24 undervisningstimer i Religionsdidaktikk og 10 timer undervisningspraksis med veiledning. Praksisen blir organisert slik at studenten deltar i og får ansvar for undervisning, alene eller sammen med medstudent, i faget Kristendom, religion, livssyn og etikk i en grunnskole eller i faget Religion og etikk i en videregående skole under veiledning av en øvings- eller faglærer.
Breidlid, Halldis og Nicolaisen, Tove (2011): I begynnelsen var fortellingen. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 19-75 og 139-278.
Sødal, Helje Kringlebotn (red.) (2009): Religions- og livssyndidaktikk. En innføring. 4. utg. Oslo: Cappelen Damm, ca. 190 sider.
*Utdanningsdirektoratet: «Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE).» 10 sider.
«Læreplan for religion og etikk – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram». 7 sider. Dokumentene finnes også på: http://www.udir.no/kl06/RLE1-02/ og http://www.udir.no/kl06/REL1-01/
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.