Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i religion og samfunn (180 stp)
Årsstudium i samfunnsfag (60 stp)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
Utforme en tidslinje for historien til et (selvvalgt) kontinent. Tidslinjen skal presenteres for klassen, enten individuelt eller i grupper. Tidslinjen og presentasjonen av denne teller som 50 % av sluttkarakteren. Gradert A-F. bestå en avsluttende 4-timers skoleeksamen. Skoleeksamen vurderes A-F, og teller 50% av karakteren i SAM1030.
36 undervisningstimer
Redusert undervisning: Oppgave på 2500 ord.
Emnet SAM1030 har som målsetting å gi en innføring i verdenshistorien med tilnærmet lik vekting mellom Europa, Asia, Nor- og Sør-Amerika, Oseania og Afrika. Hensikten er å balansere den vestlige historiefortellingen som ofte mangler viktige perspektiver, særlig fra det globale sør. En viktig del av studiet er å gjøre rede for forhold og utviklingstrekk i verdenshistorien, med særlig fokus på det 20. århundret.
.
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Studiet består av en kombinasjon av interaktiv undervisning, lesing av pensum og skriving av oppgaver. Emnet består av 36 undervisningstimer. Undervisningen skjer både gjennom interaktive forelesninger, analyse av historiske caser og gruppediskusjoner.
Wiesner-Hanks, Merry E. et al. (2017). A History of World Societies (11th edition). Bedford/St. Martin’s. 30-317, 436-467, 498-531, 624-1008. I tillegg 60 selvvalgte sider fra resten av boken. (NB. Studenter kan også bruke 12. utgave (2021), men må da sørge for å lese kapitlene som samsvarer med oppgitt pensum i 11. utgave).
Supplerende litteratur
Balsvik, Randi Rønning (2010). Det 20. århundrets historie – et globalt perspektiv. Akademisk forlag: Cappelen Damm. (310 s.)
Conrad, Sebastian. (2016). What is Global History? Princeton University Press.
Frankopan, Peter. (2018). Silkeveiene: En ny verdenshistorie. Gyldendal.
Howell, Martha and Walter Prevenier (2001). From Reliable Sources: An Introduction to Historical Method. Cornell University.
Knutsen, G. W. (2006). Lange linjer i historien. (120s)
Sandmo, Erling. (2014). Tid for historie. En bok om historiske spørsmål.
Wiesner-Hanks, Merry E. (2015). A Concise History of the World. Cambridge University Press.
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.