Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Årsstudium i samfunnsfag (60 stp/ECTS)
See the English course description here.
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
gjennomføre en 4-timers skoleeksamen 4. Skoleeksamen vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i SAM1060.
36 timer (inklusiv forskningspraksis)
Redusert undervisning: Oppgave på 2500 ord. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgavene vurderes bestått/ikke bestått.
Moderne slaveri er et komplekst globalt problem som strekker seg langt utover den kriminelle sfæren. Det har fått mye oppmerksomhet de siste årene, og i mange land har problemet også blitt tatt opp på den politiske agendaen. Å behandle moderne slaveri som et enkeltstående problem kan raskt bli en fallgruve, hvor man overser hvordan problemet er en del av komplekse verdensomspennende systemer. Kurset SAM1060E inviterer deg til å reflektere over ‘moderne slaveri’ som et globalt og menneskerettslig problem som er forankret i sosioøkonomiske utfordringer og svake sosiale strukturer. Kurset vil hjelpe deg med å undersøke problemet kritisk og gi en introduksjon til noen av de underliggende årsakene til strukturell utnyttelse: fattigdom, ulikhet, migrasjon, misbruk, handel, politiske og kulturelle strukturer.
.
En student som har fullført kurset SAM1060 Moderne slaveri skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Studiet består av en kombinasjon av interaktiv undervisning, lesing av pensum, aktiv digital læring, rollespill og skriving av selvvalgt oppgave. I dette emnet vil identifisering og bruk av relevante digitale kilder være en del av læringsprosessen. Emnet består av 36 undervisningstimer. Noen av timene vil kunne erstattes av deltakelse i forskning ved HLT eller deltakende observasjon i en relevant sosial kontekst.
Allain, J. (2012). Bellagio Harvard Guidelines on the Legal Parameters of Slavery. Available via this link: http://www.law.qub.ac.uk/schools/SchoolofLaw/FileStore/Filetoupload,651854,en.pdf (7 pages)
Allain, J., Behbahani, L., Crane, A., LeBaron, G. (2017) Governance gaps in eradicating forced labor: From global to domestic supply chains. Regulation and Governance, 13:1, pp. 86-106. (20 pages).
Awakoyo, A., Jone, T. (2019, 20 June). Are your tinned tomatoes picked by slave labour, The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2019/jun/20/tomatoes-italy-mafia-migrant-labour-modern-slavery (3 pages).
Bales, Kevin (2012). Disposable People: New Slavery in the Global Economy, Revised edition. Berkley: University of California Press. (300 pages)
Bales, K., Drejer, C. (2018). #SlaveTech: A Snapshot of Slavery in a Digital Age. Frekk Forlag. From pp 12-139. (128 pages)
Brysk, A., Choi-Fitzpatrick, A. eds. (2012) From Human Trafficking to Human Rights: Reframing Contemporary Slavery. University of Pennsylvania Press (216 pages).
Dang, M. (2014) An open letter to the anti-trafficking movement. Foreword in Murphy, Laura (2014). Survivors of slavery: Modern-day slave narratives. New York: Columbia University Press. Access pdf here: https://static1.squarespace.com/static/5ee517995ce62276749898ed/t/5f21537298148a15d80a1023/1596019575237/sos-preface-pages-3.pdf (10 pages).
Digidiki, V., Bhabha, J. (2018). «Sexual abuse and exploitation of unaccompanied migrant children in Greece: Identifying risk factors and gaps in services during the European migration crisis,» Children and Youth Services Review, 92(C), pp. 114-121. (7 pages).
Hopper, E. K. (2017) ‘Trauma-Informed Psychological Assessment of Human Trafficking Survivors,’ Women & Therapy, 40:1-2, pp. 12-30. (18 pages)
International Labour Organisation (2014, 03 February). Why definitions matter. https://www.ilo.org/global/about-the-ilo/newsroom/news/WCMS_234854/lang–en/index.htm (2 pages).
Sharapov, K., Hoff, S., Gerasimov, B. (2019) ‘Editorial: Knowledge is Power, Ignorance is Bliss: Public perceptions and responses to human trafficking’, Anti-Trafficking Review, issue 13, pp. 1-11. (11 pages).
Ras, I., Gregoriou, C. (2019) ‘The Quest to End Modern Slavery: Metaphors in corporate modern slavery statements’, Anti-Trafficking Review, issue 13, pp. 100-118. https://gaatw.org/ATR/AntiTraffickingReview_issue13.pdf (18 pages).
Trodd, Z. (2013). ‘Am I Still Not a Man and a Brother? Protest Memory in Contemporary Antislavery Visual Culture.’ Slavery & Abolition, 34:2, 338-352. (14 pages)
UN General Assembly (2000). Protocol to Prevent, Suppress and Punish Trafficking in Persons, Especially Women and Children, Supplementing the United Nations Convention against Transnational Organized Crime. https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=IND&mtdsg_no=XVIII-12- a&chapter=18&lang=en (11 pages).
United Nations Office on Drugs and Crime (2021). The Effects of the COVID-19 Pandemic on Trafficking in Persons and the responses and challenges. https://www.unodc.org/unodc/en/frontpage/2021/July/covid-19-and-crime_-the-impact-of-the-pandemic-on-human-trafficking.html (90 pages).
Supplerende litteratur
Barner, H., Okeh, D.; Camp, M. (2014). ‘Socio-Economy, Inequality, and the Global Slave Trade.’ Societies 4:2, 148-160. (12 pp.)
Cadet, Jean – Robert (1998). Restavec – from Haitian Slave Child to Middle-Class American. University of Texas Press.
Hardina, Donna (2014). ‘Deferred Action, Immigration, and Social Work: What should Social Workers Know?’ Journal of Policy Practice 13:1, 30-44. (14 pp.)
Honeyman, Katherine L., Arthur A. Stukas, Mathew D. Marques (2016). ‘Human trafficking: factors that influence willingness to combat the issue’, Journal of Applied Social Psychology 46, pp. 529–543. (14 pp.)
Kara, Siddharth (2012). Bonded Labor: Tackling the System of Slavery in South Asia. Columbia University Press.
LeBaron, G. (2021) ‘The Role of Supply Chains in the Global Business of Forced Labour.’ Journal of Supply Chain Management.
Mapp, S.C. (2014). Human Rights and Social Justice in a Global Perspective: An Introduction to International Social Work. New York: Oxford University Press. S. 1-120, 153 -220. (187 pp.)
McCracken, Vic (2014). Christian Faith and Social Justice: Five Views. New York: Bloomsbury Academic.
O’Brien, Erin (2019). Challenging the Human Trafficking Narrative Victims, Villains, and Heroes. Routledge.
Pascual-Leone, Antonio, Jean Kim, Orrin-Porter Morrison (2016). ‘Working with Victims of Human Trafficking,’ Journal of Contemporary Psychotherapy 47, pp. 51–59. (8 sider)
Quirk, Joel (2011). The Anti-Slavery Project – from the slave trade to human trafficking. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Reid, Joan A. (2016). ‘Entrapment and Enmeshment Schemes Used by Sex Traffickers’, Sexual Abuse: A Journal of Research and Treatment, 28(6) pp. 491–511. (20 sider)
Sandel, M. J. (2010). Justice: What’s the Right Thing to Do? New York: Farrar, Straus and Giroux.
Zimmerman, Cathy, Mazeda Hossain, Charlotte Watts (2011). ‘Human trafficking and health: A conceptual model to inform policy, intervention and research.’ Social Science & Medicine, 73, s. 327-335.
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.