Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i teologi (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
40 undervisningstimer
TEO2130 Gammeltestamentlig teologi (10 stp/ECTS) gir en fordypning innenfor det bibelske materiale med særlig fokus på̊ bibelteologiske perspektiver i Det gamle testamentet. Emnet har som målsetting å sette i gang teologisk refleksjon på̊ grunnlag av en historisk og litterær analyse av tekstene, og gjennomgang av hvordan tekstene har blitt forstått i ulike kontekster.
.
En student som har fullført emnet TEO2130 Gammeltestamentlig teologi skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
Studenten:
Studenten:
Undervisningen gis i form av interaktive forelesninger i emnet, eget studium av faglig litteratur og annen ressurslitteratur og muntlige presentasjoner og analyser i seminarform. Undervisningsomfanget er totalt sett på 40 timer.
.
Barker, David L. (2010) Two Testaments, One Bible: The Theological Relationship between the Old and New Testaments. Grand Rapids: IVP Academic. Side 1-162.
Routledge, Robin. (2013) Old Testament Theology: A Thematic Approach. Grand Rapids: IVP Academic. 384s.
Klink III, Edward. (2012) Understanding Biblical Theology: A Comparion of Theory and Practice. Grand Rapids: Zondervan. 192s.
Supplerende litteratur
Brueggemann, Walter (2008): Old Testament Theology: An Introduction. Library of Biblical Theology. Nashville: Abingdon Press.
Childs, Brevard S. (1990) Old Testament Theology in a Canonical Context. Fortress Press.
Levenson, Jon D. (1987) Sinai and Zion: An Entry in the Jewish Bible. New York: Harper One,
Mead, James K. (2007) Biblical Theology: Issues, Methods, Themes. Westminster John Knox. 336s.
Moberly, Walter. (2015) Old Testament Theology: Reading the Old Testament as Christian Scripture. Grand Rapids: Baker Academic.
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.