UNG1210

UNG teologi i praksis

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp)
Årsstudium i barne- og ungdomsarbeid (60 stp/ECTS) 


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: Lars Tore Jørgensen
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Studentene skal skrive en skriftlig oppgave på 2000 ord. Oppgaven er lærerdefinert, og oppgaveordlyd skal være klar senest 3 uke før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i UNG1210.   

Omfang

30 undervisningstimer og 6 timer i kollokviegrupper

Arbeidskrav

En bokrapport på 1500 ord. Rapporten vurderes bestått/ikke bestått

Emnebeskrivelse

I forbindelse med den teologiske refleksjon stiller vi oss helt grunnleggende spørsmål som f.eks.: ”Hvem er Gud?”, ”Hvor møter vi Gud? Og ”Hvorfor gjør vi det vi gjør?” Svar på spørsmålene utgjør det teologiske fundament i det kirkelige barne- og ungdomsarbeidet. Metoder og modeller kan betegnes som kulturelt betingede redskap til å kommunisere svar på disse spørsmålene i ord og i handling i en bestemt kulturell kontekst. I kurset vil det være fokus på å identifisere og søke svar på de grunnleggende teologiske spørsmål som utgjør fundamentet for Kirkens arbeid for og med barn og unge. 

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet UNG1210 UNG teologi i praksis skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten: 

  • har kunnskap om praktisk teologi og barne- og ungdomsarbeidets plassering innen dette brede rammeverket 
  • har kjennskap til teorier og erfaringer omkring unges livstolkning, tros -og identitetsformasjon 

.

Ferdigheter

Studenten: 

  • har praktiske og teoretiske ferdigheter i å forstå barn og unges livssituasjon 
  • forstår hvordan en visjon for barne- og ungdomsarbeid utformes ut fra kontekst og teologiske overbevisninger 
  • forstår, og kan forholde seg aktivt til ulike modeller og synspunkter innen barne- og ungdomsteologi 

.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har økt forståelse for fagfeltet barne- og ungdomsteologi
  • kan gi en teologisk begrunnelse for, og reflektere over egen, praksis i barne- og ungdomsarbeid
  • har god forståelse for hvordan barne- og ungdomsarbeidet har utviklet seg og hvilke utfordringer og muligheter kirken møter i dag knyttet til barn og unges etterfølgelse av Jesus.
  • har forutsetninger for å samarbeide med barn og unges hjemmemiljø

.

Undervisningsform

Undervisningen struktureres som forelesninger, gruppearbeid, studentopplegg og feltstudier. Undervisningen i emnet har et omfang på 30 undervisningstimer og 6 timer i kollokviegrupper 

 

Pensumlitteratur

Clark, C. (2016) Adoptive Youth Ministry: Integrating Emerging Generations into the Family of Faith. Baker Akademic (350 sider) 

Clark C. (ed.) (2015) Youth Ministry in the 21st Century: Five Views. Baker Academic (200 sider) 

Dean C. K., Root A. (2011) The Theological Turn in Youth Ministry. Inter Varsity Press (27-119) 

Keagler, L. (2014) Youth Ministry in a Multifaith Society: Forming Christian Identity Among Skeptics, Syncretists and Sincere Believers of Other Faiths. Inter Varsity Press (224 sider)  

Supplerende litteratur

Ballard, John & Pritchard, John (1996): Practical Theology in Action. SPCK, London. (186 pp). 

Borgman, Dean (1997): When Kumbaya Is Not Enough: A practical Theology for Youth Ministry. Peabody, MA: Hendrickson Publishers. (240 pp). 

Ward, Pete (1997): Youthwork and the Mission of God. London: SPCK. (140 pp). 

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.