Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i barne- og ungdomsarbeid (60 stp/ECTS)
En skriftlig oppgave på 2000 ord. 50%. A-F.
En bokrapport på 1500 ord. 25%. A-F.
En refleksjon rundt praksis eller egen erfaring på 1000 ord. 25%. A-F.
40 undervisningstimer og 8 timer i kollokviegrupper
Kurset vil gi innsikt i verdier og uttrykksformer som forekommer i lokale ungdomskulturer og de samfunnsmessige impulser som utgjør rammene omkring barn og ungdom. Samtidig som en får kunnskap om den teologiske tenkning som har vært med på å forme vår aktuelle tenkning og praksis i ungdomsarbeidet. I spenningen mellom disse to arenaer utvikles kirkens mangfoldige barne- og ungdomsarbeid.
Kurset tar sikte på å gi studenten forståelse for og kompetanse i forhold til å kunne handle i dette spenningsfeltet og spesifikt å være med på å etablere kirkelig barne- og ungdomsarbeid som er både autentisk og relevant i forhold til både dem som har vokst opp med aktivt kirkeengasjement og dem som ikke har gjort det.
.
Studier i emnet har som målsetning å gi følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studiet skal gi:
.
Ferdigheter
Studiet skal styrke studentens:
.
Generell kompetanse
Studiet skal gi:
.
Undervisningsform
Forelesninger, studiegrupper, gruppearbeid, studentopplegg, feltstudier og samtale. Undervisningen består av til sammen 40 undervisningstimer og 8 timer i kollokviegrupper.
Pensumlitteratur
Aagre, Willy (2014). «De unges arenaer». I Ungdomskunnskap: Hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget. 2.utgave. s. 159-195, 36 s. Kompendium.
De Vries, M. (2008). Sustainable Youth Ministry: Why Most Youth Ministry Doesn’t Last and What Your Church Can Do About It. Downers Grove: IVP Books. (225 sider)
Madsen, Ole Jacob (2018) Generasjon Prestasjon: Hva er det som feiler oss? Universitetsforlaget. (224 sider)
Powell, Kara E. (2016). Growing Young: 6 Essential Strategies to Help Young People Discover and Love your Church. Grand Rapids: Baker Academic. (336 sider)
Ulstein, Jan Inge og Per M. Aadnanes (red.) (2011). Vegar i vegløysa?: Ungdom, identitet og livssynsdanning i det postmoderne. Trondheim: Tapir. s. 95-180. Kompendium.
Supplerende litteratur
Dean, K. (2004). Practicing Passion: Youth and the Quest for a Passionate Church. Grand Rapids, Eerdmans.
Powell Kara E. (ed.) (2011). Sticky Faith Youth Worker edition: Practical Ideas to Nurture Long-Term Faith in Teenagers. Youth Specialities. 199 sider.
Ulstein, Jan O (red) (2005): Ungdom i Rørsle – bind 2. Trondheim: Tapir Forlag. (utvalgte artikler)
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.