Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i barne- og ungdomsarbeid (60 stp/ECTS)
Skrive en oppgave på 3000 ord relatert til fellesskapsformer og kommunikasjonsformer i kirke og samfunn. Studenten redegjør for og evaluerer kirkens aktuelle tenkning og praksis omkring gudstjenestefeiring og undervisning i forhold til ungdom. Oppgaven har også en muntlig presentasjon av prosjektet som det er jobbet med. 100%. A-F.
40 undervisningstimer og 8 kollokvietimer
En bokrapport på 1500 ord
Kirken har et oppdrag om å forkynne og undervise evangeliet på en slik måte at det skaper mening, tro og et ønske om å leve i etterfølgelse av Kristus. Emnet UNG forkynnelse gir en bred innføring i ulike former for fromidling til tenåringer og unge voksne, samt strategier for å knytte generasjoner sammen i gudstjenesten. Det blir undervist i forberedelsesstrategier for preken og undervisning, og ha som kjennetegner god formidling. Emnet vil dessuten berøre det å hjelpe barn og unge i deres utvikling i tro og spiritualitet, som gir mening for hele livet.
.
Studier i emnet har som målsetning å gi følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studiet skal gi:
.
Ferdigheter
Studiet skal styrke studentens:
.
Generell kompetanse
Studiet skal gi:
.
Undervisningsform
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, studentopplegg og feltstudier, og har et omfang på 40 undervisningstimer og 8 timer i kollokviegrupper
Pensumlitteratur
Austnaberg, h & Mæland,B (red.) (2009): Grensesprengende. Om forkynnelse for ungdom. Trondheim: Tapir Forlag. (282 sider)
Fields, D & Robbins, Duffy (2007): Speaking to Teenagers: How to Think About, Create, and Deliver Effective Messages. Grand Rapids: Zondervan (256 sider)
Birkedal, Erling (2020) Religiøsitet fra barndom til voksen – tretten livshistorier om tro og livstolkning. IKO forlaget (232 sider)
Root, Andrew (2013): Unpacking Scripture in Youth Ministry. Zondervan (128 sider)
Yaconelli, M (2006): Contemplative Youth Ministry: Practicing the Presence of Jesus. Grand Rapids: Zondervan. (251 sider)
Supplerende litteratur
Willer, T & Østergaard (2004): Jeg tror på det hele – Gud, skæbnen og de syv bud. Frederikberg: Unitas Forlag.
Fowler, James (1996): Faithful Change: The Personal and Public Challenges of Postmodern Life. Nashville: Abingdon Press. (338 pp).
Rambo, Lewis R. (1993): Understanding Religious Conversion. New Haven & London: Yale University Press. (272 pp).
Robbins, Duffy (1990): Ministry of Nurture. Grand Rapids: Zondervan (183 pp).
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.