VEL1240

Økonomi og virksomhetsstyring

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst endringsledelse (60 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: Truls Liland
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Studenten skal:

Skrive en oppgave på 3000 ord. 100%. A-F. Oppgaven er lærerdefinert, og oppgaveordlyd skal være klar senest 3 uke før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i VEL1240.

Omfang

40 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring er omfanget 24 undervisningstimer)

Arbeidskrav

Redusert undervisning: Oppgave 2500 ord. Oppgaven er lærerdefinert, og oppgaveordlyd skal være klar senest 3 uke før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes bestått/ikke bestått.

Emnebeskrivelse

Emnet gir en innføring i hvordan virksomheter kan utvikles gjennom strategisk ledelse, ulike planverktøy og oppfølgingssystemer. Det legges vekt på å vise hvordan prinsipper for god virksomhetsstyring henger sammen med sunn drift og nødvendig utvikling av organisasjoner. For økonomisk styring drøftes temaer som finansregnskap, kostnadsstruktur, økonomiske beslutninger, risiko- og lønnsomhetsanalyser og driftsregnskap. I emnet gis det en grunnleggende innføring i strategisk ledelse, økonomisk teori og virksomhetsstyring. De ulike temaenes relevans for ledelse av kirker og frivillige organisasjoner vil bli vektlagt i dette emnet.

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet VEL1240 Økonomi og virksomhetsstyring skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner ulike tilnærminger og metoder for utvikling av virksomheter gjennom strategi, planlegging og oppfølging.
  • har kunnskap om viktige begreper og metoder for økonomisk styring av virksomheter
  • har oversikt over prinsipper for sunn og helhetlig virksomhetsstyring
  • kan lese og tolke enkle likviditetsregnskap, resultatregnskap og balanseregnskap
  • kjenner forskjellen mellom strategi som plan og fremvoksende strategier
  • har kunnskap om hvordan strategiprosesser kan ledes og fasiliteres gjennom utforming av visjon, mål, oppdrag/virksomhetsidé og etiske retningslinjer

.

Ferdigheter

Studenten:

  • forstår hvordan strategier, planlegging og oppfølging kan bidra til drift og utvikling av virksomheter
  • kan forstå hvordan ulike systemer kan anvendes for å bidra til styring av deler av virksomheten og deres helhet
  • kan planlegge, budsjettere og følge opp økonomien i en virksomhet
  • evner å forklare og anvende relevante teorier og modeller for endringsprosesser i ulikevirksomheter
  • kan analysere og forstå strategiske valg for organisasjoner

.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet sin forståelse for betydningen av gode arbeidsforhold og økonomisk ansvarlighet.
  • har kompetanse på bærekraftig styring og konstruktiv gruppedynamikk

.

Undervisningsform

Undervisningen gis i form av interaktive forelesninger i emnet, og i form av ett eller flere veiledet casestudier. Emnet består av til sammen 48 undervisningstimer.

.

Pensumlitteratur obligatorisk

Hoff, Kjell Gunnar (2021). Strategisk økonomistyring. 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget (ca. 486 sider)

Jenssen, Jan Inge (2019). How Can Strategic Leadership be Applied to the Development of the Local Church? A Discussion of Content and Process  i Scandinavian Journal of Leadership and Theology, 2019 (ca. 20 sider)
https://www.sjlt-journal.com/index.php/sjlt/article/view/42

Knudsen, Harald og Flåten, Bjørn Tore (2015). Strategisk ledelse. Oslo: Cappelen-Damm. kap. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13 og 17 (233 sider)

Liland, T. (2021). The Greatest Is the Servant of All. Servant Leadership Biblical perspectives and Hans Nielsen Hauge. In Grytten, O. H. and Liland, T. (eds). In the Legacy of Hans Nielsen Hauge. Entrepreneurship in Economics, Management, Education, and Politics. Bergen: Bodoni forlag. (ca. 20 sider) https://www.researchgate.net/publication/355046269_The_Greatest_Is_the_Servant_of_all_Servant_Leadership_Biblical_perspectives_and_Hans_Nielsen_Hauge

:

Pensumlitteratur (anbefalt)

Gjønnes, S. H. og Tangenes, T. (2014). Økonomi- og virksomhetsstyring: Strategistøtte ved prestasjonsstyring, ressursstyring og beslutningsstøtte. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget.
(761 sider).

Hunnes, John A. and Liland, T. (2021). On the Purpose of the Firm. The Case of Hans Nielsen Hauge. In Grytten, O. H. and Liland, T. (eds). In Grytten, O. H. and Liland, T. (eds). In the Legacy of Hans Nielsen Hauge. Entrepreneurship in Economics, Management, Education, and Politics. Bergen: Bodoni forlag. (13 sider) https://www.researchgate.net/publication/355046391_On_the_Purpose_of_the_Firm_The_Case_of_Hans_Nielsen_Hauge

Liland, T. (2020). Den gode husholder som modell for bedrifters samfunnsansvar: Haugiansk samfunnsengasjement for vår tid. Hagesæther, G., Innerdal, G. and Kvam, B. (eds.). NLA

Høgskolen. Fagutvikling og sjølvforståing på kristen grunn. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 326–351. (ca. 22 sider)
https://nla.brage.unit.no/nla-xmlui/bitstream/handle/11250/2733107/102-Chapter%20Manuscript-3708-1-10-20200617.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.