Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst endringsledelse (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
Skrive en oppgave på 3000 ord. 100%. A-F. Oppgaven er lærerdefinert, og oppgaveordlyd skal være klar senest 3 uke før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i VEL1240.
40 undervisningstimer (ved redusert gjennomføring er omfanget 24 undervisningstimer)
Redusert undervisning: Oppgave 2500 ord. Oppgaven er lærerdefinert, og oppgaveordlyd skal være klar senest 3 uke før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes bestått/ikke bestått.
Emnet gir en innføring i hvordan virksomheter kan utvikles gjennom strategisk ledelse, ulike planverktøy og oppfølgingssystemer. Det legges vekt på å vise hvordan prinsipper for god virksomhetsstyring henger sammen med sunn drift og nødvendig utvikling av organisasjoner. For økonomisk styring drøftes temaer som finansregnskap, kostnadsstruktur, økonomiske beslutninger, risiko- og lønnsomhetsanalyser og driftsregnskap. I emnet gis det en grunnleggende innføring i strategisk ledelse, økonomisk teori og virksomhetsstyring. De ulike temaenes relevans for ledelse av kirker og frivillige organisasjoner vil bli vektlagt i dette emnet.
.
En student som har fullført emnet VEL1240 Økonomi og virksomhetsstyring skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
.
Studenten:
.
Studenten:
.
Undervisningen gis i form av interaktive forelesninger i emnet, og i form av ett eller flere veiledet casestudier. Emnet består av til sammen 48 undervisningstimer.
Hoff, Kjell Gunnar (2021). Strategisk økonomistyring. 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget (ca. 486 sider)
Jenssen, Jan Inge (2019). How Can Strategic Leadership be Applied to the Development of the Local Church? A Discussion of Content and Process i Scandinavian Journal of Leadership and Theology, 2019 (ca. 20 sider)
https://www.sjlt-journal.com/index.php/sjlt/article/view/42
Knudsen, Harald og Flåten, Bjørn Tore (2015). Strategisk ledelse. Oslo: Cappelen-Damm. kap. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13 og 17 (233 sider)
Liland, T. (2021). The Greatest Is the Servant of All. Servant Leadership Biblical perspectives and Hans Nielsen Hauge. In Grytten, O. H. and Liland, T. (eds). In the Legacy of Hans Nielsen Hauge. Entrepreneurship in Economics, Management, Education, and Politics. Bergen: Bodoni forlag. (ca. 20 sider) https://www.researchgate.net/publication/355046269_The_Greatest_Is_the_Servant_of_all_Servant_Leadership_Biblical_perspectives_and_Hans_Nielsen_Hauge
:
Pensumlitteratur (anbefalt)
Gjønnes, S. H. og Tangenes, T. (2014). Økonomi- og virksomhetsstyring: Strategistøtte ved prestasjonsstyring, ressursstyring og beslutningsstøtte. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget.
(761 sider).
Hunnes, John A. and Liland, T. (2021). On the Purpose of the Firm. The Case of Hans Nielsen Hauge. In Grytten, O. H. and Liland, T. (eds). In Grytten, O. H. and Liland, T. (eds). In the Legacy of Hans Nielsen Hauge. Entrepreneurship in Economics, Management, Education, and Politics. Bergen: Bodoni forlag. (13 sider) https://www.researchgate.net/publication/355046391_On_the_Purpose_of_the_Firm_The_Case_of_Hans_Nielsen_Hauge
Liland, T. (2020). Den gode husholder som modell for bedrifters samfunnsansvar: Haugiansk samfunnsengasjement for vår tid. Hagesæther, G., Innerdal, G. and Kvam, B. (eds.). NLA
Høgskolen. Fagutvikling og sjølvforståing på kristen grunn. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 326–351. (ca. 22 sider)
https://nla.brage.unit.no/nla-xmlui/bitstream/handle/11250/2733107/102-Chapter%20Manuscript-3708-1-10-20200617.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.