Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst endringsledelse (60 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
gjennomføre og bestå muntlig/praktisk eksamen. Den muntlige eksamenen vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i VEL1250.
(Studenter som kan dokumentere relevant og tilstrekkelig praksis og opplæring innenfor coaching/veiledning, kan gjennom enkeltvedtak gis rett til å ta eksamen i faget. I slike tilfeller erstattes evalueringsformene ovenfor med en seks timers skoleeksamen.)
40 timer undervisning
Nyere ledelsesteorier legger vekt på å utvikle medarbeidere, ikke bare få jobben gjort. Når mennesker søker mening og modning i arbeid og frivillig engasjement, er det avgjørende at ledere har evne og kompetanse til å fungere som relasjonsbyggere og prosessledere. Emnet introduserer deltakerne for coaching- og veiledningsteori, og gir dem mulighet til å reflektere over disse rollene i eget liv og ledelse. Det legges vekt på å tilegne seg praktiske redskaper gjennom bruk i og utenfor klasserommet.
En student som har fullført emnet VEL1250 Coaching, veiledning og ledelse skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
Studenten:
Studenten:
Undervisningen gjennomføres ved hjelp av varierte arbeidsformer som forelesninger, plenumsdiskusjoner, gruppearbeid og caseøvelser hvor studentene får utviklet sine ferdigheter som coach og veileder gjennom praktisk trening og reelle veiledningssituasjoner.
Gjerde, S. (2010) Coaching, hva hvorfor hvordan. Bergen: Fagbokforlaget. 2.utg., ss. 11-283 (263 sider)
Mathisen, P. og Kristiansen, A. (2005) ”Etiske retningslinjer i profesjonelle veiledningsforhold”, Norsk pedagogisk tidsskrift 89(3), ss. 221-230 3 (10 sider)
Molly-Søholm, T., Schelde Andersen, H., & Molly-Søholm, A. (2008). «Ledelsesbaseret coaching – når coaching skal fungere som ledelsesdisciplin», Erhvervspsykologi, 6(2), 4–31 (28 sider)
Pagis, M. (2016). Fashioning futures: Life coaching and the self-made identity paradox. Sociological Forum, 31(4), 1083–1103. https://doi.org/10.1111/socf.12297 (21 sider)
Pettersen, R. C. og Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis: grunnleggende ferdigheter. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 13-123, 156-183 (139 sider)
Rønning, R. (2005) «Coaching – et ullent begrep og en risikabel praksis». Magma (4) (14 sider)
Schnoor, M., & Haslebo, G. (2007). «Lederen som coach – forskellige vinkler på magt og etik», Erhvervspsykologi, 5(2), 22–43 (22 sider)
Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap: innføring i veiledning og rådgivning. 2. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, ss. 11-31, 91-131, 146-155, 168-184 (99 sider)
Tangen, K. I. (2010). “Integrating life coaching and practical theology without losing our theological integrity.” Journal of Biblical Perspectives on Leadership, 3(1), ss. 13–32 (20 sider)
Åkerlund, Truls (2010): “Læring langs veien” Lederskap 8(4), 32-34 (3 sider)
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.