VEL1250

Coaching, veiledning og ledelse

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst endringsledelse (60 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: Truls Åkerlund
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

  • Studenten skal:  

    gjennomføre og bestå muntlig/praktisk eksamen. Den muntlige eksamenen vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i VEL1250. 

    (Studenter som kan dokumentere relevant og tilstrekkelig praksis og opplæring innenfor coaching/veiledning, kan gjennom enkeltvedtak gis rett til å ta eksamen i faget. I slike tilfeller erstattes evalueringsformene ovenfor med en seks timers skoleeksamen.)  

Omfang

40 timer undervisning

Arbeidskrav

skrive et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) hvor studenten reflekterer over og vurderer egen praksis i lys av relevant litteratur. Vurderes til bestått/ikke bestått.  

delta i praktiske øvelser  

gjennomføre minst fem timer coaching/veiledning i tillegg til undervisningen 

Emnebeskrivelse  

Nyere ledelsesteorier legger vekt på å utvikle medarbeidere, ikke bare få jobben gjort. Når mennesker søker mening og modning i arbeid og frivillig engasjement, er det avgjørende at ledere har evne og kompetanse til å fungere som relasjonsbyggere og prosessledere. Emnet introduserer deltakerne for coaching- og veiledningsteori, og gir dem mulighet til å reflektere over disse rollene i eget liv og ledelse. Det legges vekt på å tilegne seg praktiske redskaper gjennom bruk i og utenfor klasserommet. 

 

Læringsutbytte 

En student som har fullført emnet VEL1250 Coaching, veiledning og ledelse skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten: 

  • har kunnskap om ulike teorier, modeller og metoder innenfor coaching- og veiledningsfeltet 
  • har kjennskap til filosofiske, psykologiske, pedagogiske og teologiske perspektiver på veiledning og coaching 
  • har kunnskap om faser i og organisering av coaching- og veiledningsprosesser 
  • kjenner til hvordan coaching og veiledning kan inngå i, og bidra til, organisasjonsledelse  

 

Ferdigheter 

Studenten: 

  • kan anvende praktisk og etisk kompetanse og refleksjon i rollen som veileder og coach  
  • har kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching, herunder aktiv lytting og bruk av effektfulle spørsmål 
  • har evne til å vurdere, planlegge og iverksette coaching- og veiledningstiltak ut fra aktuelle utviklings- og endringsbehov, i tråd med etiske krav og retningslinjer 

 

Generell kompetanse 

Studenten: 

  • har innsikt i hvordan vedkommende opplever og oppleves i møte med andre mennesker og deres utfordringer 
  • større respekt og interesse for å møte andre mennesker på deres premisser   
  • kan tenke kritisk rundt coaching og senmoderne individualisme, samt bidra til etisk og teologisk refleksjon omkring de utfordringer som oppstår mellom mennesker i coaching- og veiledningsrelasjoner 

 

Undervisningsform 

Undervisningen gjennomføres ved hjelp av varierte arbeidsformer som forelesninger, plenumsdiskusjoner, gruppearbeid og caseøvelser hvor studentene får utviklet sine ferdigheter som coach og veileder gjennom praktisk trening og reelle veiledningssituasjoner.  

 

Pensumslitteratur 

Gjerde, S. (2010) Coaching, hva hvorfor hvordan. Bergen: Fagbokforlaget. 2.utg., ss. 11-283 (263 sider) 

Mathisen, P. og Kristiansen, A. (2005) ”Etiske retningslinjer i profesjonelle veiledningsforhold”, Norsk pedagogisk tidsskrift 89(3), ss. 221-230 3 (10 sider) 

Molly-Søholm, T., Schelde Andersen, H., & Molly-Søholm, A. (2008). «Ledelsesbaseret coaching – når coaching skal fungere som ledelsesdisciplin», Erhvervspsykologi, 6(2), 4–31 (28 sider) 

Pagis, M. (2016). Fashioning futures: Life coaching and the self-made identity paradox. Sociological Forum, 31(4), 1083–1103. https://doi.org/10.1111/socf.12297 (21 sider) 

Pettersen, R. C. og Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis: grunnleggende ferdigheter. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 13-123, 156-183 (139 sider) 

Rønning, R. (2005) «Coaching – et ullent begrep og en risikabel praksis». Magma (4) (14 sider) 

Schnoor, M., & Haslebo, G. (2007). «Lederen som coach – forskellige vinkler på magt og etik»,  Erhvervspsykologi, 5(2), 22–43 (22 sider) 

Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap: innføring i veiledning og rådgivning. 2. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, ss. 11-31, 91-131, 146-155, 168-184 (99 sider) 

Tangen, K. I. (2010). “Integrating life coaching and practical theology without losing our theological integrity.” Journal of Biblical Perspectives on Leadership, 3(1), ss. 13–32 (20 sider) 

Åkerlund, Truls (2010): “Læring langs veien” Lederskap 8(4), 32-34 (3 sider) 

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.