Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i menighetsledelse (60 stp/ECTS)
Årsstudium i barne- og ungdomsarbeid (60 stp/ECTS)
Årsstudium i misjon og kirke (60 stp/ECTS)
Søknader som er sendt inn etter 15. april vil bli behandlet fortløpende.
Hva gjør Gud i verden og hvordan kan vi bidra i det han gjør? Hva er misjon, hva er dens mål og hvilken rolle spiller kirken i dette oppdraget? Hva er «det gode samfunn» og hvordan kan troende best engasjere seg for sosial rettferdighet og samfunnsendring? Og hvilken betydning har alt dette for lokalmenigheten?
Dette er noen av spørsmålene som tas opp og diskuteres i PAL1140. Faget søker å overskride de tradisjonelle skillene mellom kirke og samfunn, evangelisering og sosialt arbeid, og fremmer en helhetlig forståelse av kirkens oppdrag som tar utgangspunkt i at Gud er aktiv i verden som både skaper og frelser. Det betyr at menigheten må nå ut til dem som ennå ikke tror, samtidig som den søker å forvandle mennesker og samfunn.
Kurset har som siktemål å fremme teologisk refleksjon og praktiske ferdigheter i utviklingen av modeller for menighets-, misjons- og samfunnsengasjement, primært i en vestlig, senmoderne kontekst. Globale, pentekostale og historiske perspektiver på misjon tas opp i faget KRI2050.
Studier i emnet har som målsetning å gi følgende læringsutbytte:
Studiet skal gi…
Studiet skal styrke studentens…
Studiet skal …
Undervisningen gis i form av digitale interaktive møtepunkter ca. annenhver uke, undervisningsvideoer, eget studium av faglig litteratur og oppgaver, samt en samling på campus.
Bondevik, O. (2004). Misjon og politikk. I J.-M. Berentsen, T. Engelsviken, & K. Jørgensen (Red.), Missiologi i dag. Universitetsforlaget, ss 262–280 (19 sider. Kompendium).
Cape Town-erklæringen (http://www.lausanne.org/nb/cape-town-erklaeringen-2/cape-town-erklaeringen. 70 sider)
Goheen, M. W. (2014). Introducing Christian mission today: Scripture, history and issues. Downers Grove, IL: InterVarsity Press, kap 6-8 (104 sider)
Jørgensen, K. (2017). Diakoni og evangelisering i går og i dag: Konvergens og utfordringer. Norsk tidsskrift for misjonsvitenskap, 4, 5–15 (11 sider)
Kärkkäinen, V.-M. (2021). An Introduction to Ecclesiology: Historical, Global, and Interreligious Perspectives (2. utg.). InterVarsity Press, s. 1-91 (92 sider)
Lamp, J. S. (2020). Ecotheology. A people of the Spirit for earth. I Wolfgang Vondey (Red.), The Routledge Handbook of Pentecostal Theology (s. 357-366). Routledge. (10 sider)
Nikolajsen, J. B., Haug, K. S., Thoresen, F.-O., & Eskilt, I. (Red.). (2021). Missiologi: En innføring. Cappelen Damm Akademisk, kap 1-3, 7, 9, 11-13, 18, 20-22 (178 sider).
Råmunddal, L. (2015). “Hva handler menighetsutvikling egentlig om? En drøfting av ulike strategiske tilnærminger til menighetsutvikling i lys av en helhetlig ekklesiologisk modell». Scandinavian Journal of Leadership and Theology, 2 (23 sider)
Tangen, K. I. (2020). Pentekostal spiritualitet, økoteologi og miljøengasjement: Et bidrag til utvikling av en pentekostal og karismatisk spiritualitet som kan integrere elementer av økoteologi og miljøetikk. Scandinavian Journal of Leadership and Theology, 7, 1–25 (25 sider).
Van Gelder, C., & Zscheile, D. J. (2011). The missional church in perspective: Mapping trends and shaping the conversation. Grand Rapids, MI: Baker Academic., s. 1-11, 17-40, 147-165 (55 sider)
Wright, C. J. H. (2006). The mission of God: Unlocking the Bible’s grand narrative. Downers Grove, Ill.: IVP Academic, s. 303-333, 393-420 (59 sider)
Wright, C. J. H. (2010). The mission of God’s people: A biblical theology of the church’s mission. Grand Rapids, MI: Zondervan, kap. 1-2, 13 (44 sider)
Åkerlund, T. (2019). Halen som logrer med hunden: Om pentekostal eskatologi og sosialt engasjement. Scandinavian Journal of Leadership and Theology, 6, 1–17 (18 sider)
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.