Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Emnerefleksjon og logg (ca 1000 ord)
Evalueringen i emnet gjøres som bestått/ikke bestått.
280 timer
Pluss 27 undervisningstimer
PRA1010 Praksis I har til hensikt å forberede og istandsette studentene til praksis i menigheter og organisasjoner og fungerer derfor som et innføringsemne til videre praksis (PRA1020 og PRA1030).
Studentene introduseres for refleksjonsmodeller og utfordres til å ta disse i bruk for å reflektere over egen utrustning oghistorie, samt egen utøvende praksis. Det blir innarbeidet gode rutiner slik at studenten kan bruke disse selvstendig og igruppeprosess også i PRA1020 og PRA1030. Refleksjonssirkelen brukes som grunnleggende læringsverktøy for å møte utfordringer i praksisfeltet med så vel kognitiv viten som praktisk erfaring. Det sentrale navet i emnet er studenten. Siktemålet er at studenten gjennom veiledning, selvrefleksjon, samt utøvende og observerende praksis på praksisstedskal gå gjennom en personlig og åndelig formasjon. Ved utenlandspraksis må studenten lese angitt tilleggspensum.
.
En student som har fullført emnet PRA1010 Praksis 1 skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
Tillegg ved utenlandspraksis:
Studenten:
har god kunnskap om kortidsmisjon, og kjenner til ulike utfordringer knyttet til korttidsmisjon
.
Studenten:
Tillegg ved utenlandspraksis:
Studenten:
.
Studenten:
Tillegg ved utenlandspraksis:
Studenten:
.
Emnet undervises over et fullt skoleår. Første del av emnet består av innføring hvor man gjennom forelesning, gruppearbeid, øvelser og skriving av tros- og livshistorie forbereder studentene på praksis.
Andre del av emnet består av utøvende praksis. Hver student velger i samarbeid med praksislærer egnet praksissted. Se praksismanual for krav til praksissted. Ila praksisperioden skal studenten levere to refleksjonsnotat, i tillegg tilemnerefleksjon (som er eksamen i emnet). Arbeidsformen skal være individuell og studenten velger selv et tema for sitt valgfrie refleksjonsnotat ut fra læringsmålene. Det andre refleksjonsnotatet har et lærerdefinert tema. I emnerefleksjonengjennomfører studenten en egenevaluering av måloppnåelse, i tillegg til å levere inn loggbok, og datoer for samtaler med praksisveileder og datoer for samtaler i praksisgrupper.
Emnet skal utgjøre til sammen 280 timer fordelt på undervisning, refleksjonsnotat, egenstudier, veiledningssamtaler,praksisgrupper og utøvende praksis. Obligatorisk undervisning utgjør 27 timer. Utøvende praksis utgjør 6 timer i ukaover 20 uker eller som en 3 ukers intensiv praksisperiode. Utøvende praksis kan gjennomføres både i innland og i utland.
.
Christoffersen, Svein Aage (2011). Profesjonsetikk. Om etiske perspektiver i arbeidet med mennesker (2.utg).Universitetsforlaget. s.65-108 (43 sider), kompendium.
Engedal, Leif Gunnar (2000). Forankring og tilblivelse. Om bearbeiding av egen livserfaring gjennom troshistorie-fortelling. Tidsskrift for sjelesorg 1(2), 97-113 (18 sider)
Guinness, Os (2018). The Call: Finding and Fulfilling God’s Purpose For Your Life. Thomas Nelson. s.22-30 og 99-113 (Intro + kap 7)(23 sider)
Lauvås, Per og Handal, Gunnar (2014) Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelen Damm Akademiske. s.121-157 og 229-252 (59 sider), kompendium.
Leenderts, Torborg Aalen (2007). Når glassflaten brister: om brytningen mellom livet og troen. Det Norske Bibelselskap. s 108-162 og 176-186 (64 sider), kompendium
Kaufman, Tone Stangeland og Lars Johan Danbolt. (2020) Hva er praktisk teologi? Tidsskrift for Praktisk Teologi. 37(1), s.6-18 (12 sider) https://journals.mf.no/tpt/article/view/5301/4336
Keener, Craig (2020). Gift and giver: the Holy Spirit for today. Baker Academic. s.113-136 (23 sider), kompendium
Keener, Craig (2020). Gift and giver: the Holy Spirit for today. Baker Academic. 113-136 (23 sider), kompendium
Osmer, Richard R. (2011) Practical theology: A current international perspective, HTS Teologiese Studies/Theological Studies 67(2), (7 sider) http://dx.doi.org/10.4102/hts.v67i2.1058
Ward, Pete (2017). Introducing Practical Theology. Mission, Ministry, and the Life of the Church. Baker Academic. s.9-117 (kap.1-7) (108 sider).
Ressurser:
Etiske retningslinjer for Pinsebevegelsen
Etiske retningslinjer for Baptistkirken Norge
Tillegg ved utenlandspraksis
Døhlie, E. & Askeland, G. A. (red.) (2006) Internasjonalt sosialt arbeid – innsats på andres arena. Universitetsforlaget. s.41-54 og 105-119 (27 sider). Kompendium.
Lilleåsen, R. & Nandrup, I. (2018) Opplevelse, dannelse og misjonspraksis. Norsk Tidsskrift For Misjonsvitenskap, 72(4), 46-57 (11 sider). https://journals.mf.no/ntm/article/view/4430/3745
Lingenfelter, S. & Mayers, M. (2016) Ministering Cross-Culturally. A Model for Effective Personal Relationships. Baker Academic. s.17-32 (kap.21) og 115-121 (Appendix)(14 sider).
Norwegian Council for Mission and Evangelism (2009) Codes of Conduct – for Norwegian Mission Organizations with International involvement. Norme.no (5 sider) https://norme.no/wp-content/uploads/2017/12/Codes-of-Conduct-NORME_eng_ny_design.pdf
Redse, A. (2011) Religionsfridom, toleranse og misjon. Norsk tidsskrift for misjonsvitenskap, 3-4/2011, 248-265 (17 sider). https://journals.mf.no/ntm/article/view/4259/3576
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.