Fulltidsstudier
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Årsstudium i misjon og kirke (60 stp/ECTS)
Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Bachelor i religion og samfunn (180 stp/ECTS)
Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.
Studenten skal:
40 undervisningstimer (lagt til ukedager)
Emnet ser på de store endringene som har skjedd i den verdensvide kirken i løpet av de siste hundre årene, og adresserer samtidens missiologiske utfordringer fra et globalt og pentekostalt/karismatisk ståsted. Kurset søker å gi en bredere forståelse for Den hellige ånds virke i verden, både ved å diskutere pinsekarismatikkens vektlegging av Åndens utrustning til tjeneste, og belyse hvordan en pneumatologisk orientert misjonstenkning forholder seg til andre religioner. Globalisering og migrasjon – og de utfordringene og mulighetene disse utviklingstrekkene innebærer for misjon hjemme og ute – diskuteres også. Perspektiver rundt korttids- og langtidsmisjon belyses. At den verdensvide kirkens tyngdepunkt nå befinner seg i Det globale sør bli tillagt vekt.
Det er en fordel at PAL1140 Misjon, kirke og samfunn er fullført på forhånd, ettersom det bibelske og teologiske grunnlaget for misjon, samt utfordringer knyttet til misjon og samfunnsutvikling i Vesten, tas opp der.
.
En student som har fullført emnet KRI2050 Misjon i globalt perspektiv skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten:
Studenten:
Studenten:
.
Emnet struktureres gjennom forelesninger, klasseromsdiskusjoner, gruppearbeid og oppgaveløsning.
Anderson, A. (2010). “Patterns in Pentecostal and Charismatic Missions”. I M. S. Mogensen (red.), Den pentekostale bevægelse (19). København: Unitas Forlag, ss. 9-28 (20 sider)
Dahl, Ø. (2006). «Misjon som kommunikasjon i en globalisert verden». I T. Strandenæs (Red.), Misjon og kultur: festskrift til Jan-Martin Berentsen (s. 259–271). Stavanger: Misjonshøgskolens forlag, ss. 259-271 (13 sider)
Engelsviken, T., Lundeby, E., & Solheim, D. (red.)(2011). The Church Going Glocal: Mission and Globalisation (Bd. 6). Oxford, UK: Regnum Books, ss. 51-110 (60 sider)
Fotland, R. G. (2014). «Migrasjon og den misjonale kirke: Kan dagens kirke hente inspirasjon fra amerikansk metodisme på 1800 tallet?» Norsk tidsskrift for misjonsvitenskap, (1), 39–58 (20 sider)
Kim, Kirsteen (2008). «Discerning the Spirit: the first act of mission». Norsk tidsskrift for misjonsvitenskap 62, nr. 1, ss. 3-22 (20 sider)
Ma, W., Kärkkäinen, V.-M., & Asamoah-Gyadu, J. K. (Eds.). (2014). Pentecostal Mission and Global Christianity (Vol. 20). Oxford: Regnum Books, pp. 1-65, 87-105, 182-206, 272-292 (131 sider).
Nikolajsen, J. B., Haug, K. S., Thoresen, F.-O., & Eskilt, I. (Red.). (2021). Missiologi: En innføring. Cappelen Damm Akademisk, ss. 97-172, 186-203, 215-230, 273-335, 348-363 (189 sider).
Pocock, M., Van Rheenen, G., & McConnell, D. (2005). The Changing Face of World Missions: Engaging Contemporary Issues and Trends. Grand Rapids, MI: Baker Academic, ss. 21-245 (225 sider)
Zehner, E. (2013). «Short-Term Missions: Some Perspectives from Thailand”. Missiology 41, nr. 2 ss. 130-145 (15 sider).
Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.
Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.
Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.