PAL1150 - Nettbasert

Misjonale menigheter og livslang etterfølgelse

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i menighetsledelse (60 stp/ECTS)
Årsstudium i misjon og kirke (60 stp/ECTS)


  • Sted: Nettbasert + én samling på HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Søknadsfrist: 15.april
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Søknader som er sendt inn etter 15. april vil bli behandlet fortløpende.

Eksamen

  • Studenten skal:
    • Skrive en lærerdefinert oppgave på 2500 ord. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i PAL1150.

Omfang

40 undervisningstimer (ved HLT kompetansekurs, nettstudium eller redusert gjennomføring er omfanget 24 undervisningstimer)

Arbeidskrav

  • Skrive en bokrapport på 1500 ord. Vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Redusert undervisning: 2500 ord oppgave eller tilsvarende. Oppgaveordlyden skal være klar senest 3 uker før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes bestått/ikke bestått.

Kursbeskrivelse

Hvordan kan kirkens undervisningsopplegg i samarbeid med hjemmet være med å tilrettelegge for livslang etterfølgelse og kristen identitet? Hvordan ser gudstjenesteliv ut for ulike generasjoner? Hvordan kan vi gi en alderstilpasset undervisning som ikke bare er kognitiv, men også inviterer til en kristen erfaring? Hvordan kan ledere for de ulike virksomhetene i den lokale kirken arbeide sammen mot felles målsettinger?

Dette er noen av spørsmålene som tas opp i PAL1150. Faget søker å overskride skiller i arbeidet med ulike aldersgrupper for å fremme en helhetlig forståelse av kirkens oppdrag om videreformidling av kunnskap og kjennskap til ulike aldersgrupper og generasjoner.  I dette emnet vil vi også se hvordan de kristne praksisene kan være både en del av livet i kirken og i hjemmet.

 

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet PAL1150 Misjonale kirker og livslang etterfølgelse skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om modeller for misjonalt og pastoralt lederskap som fremmer livslang, bærekraftig og alderstilpasset etterfølgelse av Kristus
  • kjenner til sammenhengen mellom disippelskap og misjon, barndomserfaringer og voksen tro
  • har kunnskap om hjemmets og kirkens rolle i trosformidling og -opplæring

 

Ferdigheter

Studenten:

  • har forståelse for samspillet mellom barne- og ungdomsarbeid, og kirkens øvrige virksomhet
  • viser forståelse for prosesser som finner sted i religionsskifter og åndelig modning
  • har ferdigheter til å analysere teologien og antropologien som ligger til grunn for ulike perspektiver på trosformidling og menighetspedagogikk
  • har forutsetninger til å tenke praktisk og teologisk om disippelskap og åndelig formasjon [spiritual formation] og hvordan disse kan ivaretas i lokalt menighetsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i kirken i sin natur er et grensesprengende fellesskap kalt til å tjene dem som ikke er en del av fellesskapet.
  • har en styrket forståelse av samarbeidet mellom kirke og hjem i forhold til trosformasjon og livstolkning
  • evne til å lede og lære opp mennesker i transformative trospraksiser både for hjemmet og i gudstjenesten
  • kan gi teologiske og religionspedagogiske perspektiver på overganger mellom livets ulike faser
  • har bred forståelse av hvordan kirken kan fremme livslang læring og etterfølgelse av Jesus Kristus, og evne til å reflektere over hva slags type pastoralt lederskap som tilrettelegger for dette

 

Undervisningsform

Undervisningen gis i form av digitale interaktive møtepunkter ca. annenhver uke, undervisningsvideoer, eget studium av faglig litteratur og oppgaver.

 

Pensumlitteratur

Afdal, G., Haakedal, E., & Leganger-Krogstad, H. (1997). Tro, livstolkning og tradisjon: Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk. Oslo: Tano Aschehoug, ss. 74-97 (24 sider, kompendium)

Bakke, O. M. (2013). Gi barna «de store ting» – noen perspektiver på mål, innhold og metode i opplæringen av barn i oldkirken. Kyrkohistorisk Årsskrift, 113(1), 13–24 (12 sider, kompendium)

Beard, C. (2015). Missional discipleship: Discerning spiritual-formation practices and goals within the missional movement. Missiology, 43(2), 175–194 (20 sider, kompendium)

Dean, K. C. (2010). Almost Christian: What the faith of our teenagers is telling the American church. Oxford, England: Oxford University Press, ss. 3-42, 85-197 (153 sider)

Evenshaug, O. (2002). Besteforeldreskapet i forandring. Prismet, 53(6), 239-246 (7 sider, kompendium)

Finn, N. A., & Whitfield, K. S. (Red.). (2017). Spirituality for the sent: Casting a new vision for the missional church. Downers Grove, IL: IVP Academic, 1-235 (236 sider)

Frost, M. (2016). Surprise the world: The five habits of highly missional people. Colorado Springs, CO: NavPress (105 sider)

Harbo, S. (1989). Barndomserfaringer og voksentro: En religionspsykologisk undersøkelse av forholdet mellom tidlig påvirkning og senere holdning til kristendom. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 176-185 (10 sider, kompendium)

Jørgensen, T. (1995). Religionsskifteprosesser – et skifte av plausibilitetsstruktur? Norsk Tidsskrift for Misjon, (3), 169–176 (8 sider, kompendium)

Smith, J. K. A. (2016). You are what you love: The spiritual power of habit. Grand Rapids, MI: Brazos Press. (190 sider)

Zscheile, D. (2012). A missional theology of spiritual formation. I D. Zscheile (red.), Cultivating sent communities: Missional spiritual formation (ss. 1–28). Grand Rapids, MI: Eerdmans  (29 sider, kompendium)

Åkerlund, T. (2016). “To live lives worthy of God:” Leadership and Spiritual Formation in 1 Thessalonians 2:1-12. Journal of Spiritual Formation & Soul Care, 9(1), 18–34 (17 sider, kompendium)

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.