VEL1210

Den verdibevisste organisasjonen

Bachelor i teologi og ledelse (180 stp/ECTS)
Årsstudium i verdibevisst endringsledelse (60 stp/ECTS)
Årsstudium i menighetsledelse (60 stp/ECTS)
Årsstudium i kristent barne- og ungdomsarbeid (60 stp/ECTS)


  • Sted: HLT Oslo
  • Språk: Norsk
  • Emneansvarlig: Roald Zeiffert og Jan Inge Jenssen
  • Søknadsfrist: Løpende opptak fram mot studiestart
  • Oppstart: Se semesterplanen
  • Kontakt opptak@hlt.no ved spørsmål eller interesse.

Eksamen

Skrive en oppgave på 3000 ord. Oppgaven er lærerdefinert, og oppgaveordlyd skal være klar senest 3 uke før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes A-F, og teller 100% av karakteren i VEL1210.

Omfang

40 undervisningstimer (ved HLT-kompetanse eller redusert gjennomføring er omfanget 24 undervisningstimer)

Arbeidskrav

Skrive ett foruminnlegg (minimum 150 ord), og kommentere på to andre (hver på min. 100 ord)

Redusert undervisning: oppgave på 2500 ord. Oppgaven er lærerdefinert, og oppgaveordlyd skal være klar senest 3 uke før innleveringsfrist. Oppgaven vurderes bestått/ikke bestått.

Emnebeskrivelse

Emnet VEL1210 gir en innføring i temaer som oppgaver, teknologi, mål og effektivitet i organisasjoner. Videre vil faget behandle temaer som organisasjonsstruktur, organisasjonskultur, kommunikasjon, organisasjonslæring, makt og konflikt i organisasjoner. Faget legger også til rette for at studenten får en dypere forståelse av hvordan endrings- og beslutningsprosesser former organisasjoner. Spesiell vekt vil bli lagt på hvordan organisasjonsfaget kan brukes innen kirke og frivillige organisasjoner.

.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet VEL1210 Den verdibevisste organisasjonen skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kjennskap til hvordan organisering bidrar til å bygge og utvikle organisasjoner.
  • har kunnskap om organisasjonskultur, hvordan organisasjonskultur bygges og utvikles og hvordan det bidrar til å utvikle organisasjoner.
  • har kunnskap om endringsledelse, og læring og kjennskap til hvordan man arbeider med endringsmotstand i organisasjoner.
  • har kjennskap til visjoner, mål og verdier i en organisasjon, og hvordan disse kan understøtte og forme organisasjonen
  • kjenner andre sentrale organisasjonsteoretiske begreper og teorier om maktforhold, motivasjon, beslutninger og læring

.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over hvordan man påvirker en organisasjon med hensyn til visjon, mål, verdier, strukturer og gode systemer for medarbeideroppfølging.
  • kan jobbe med mål og strategi i en organisasjon, og kan bruke strategiarbeid til å utvikle og understøtte en organisasjons utvikling.
  • forstår hvordan grunnleggende etiske, ideologiske og teologiske forhold har betydning for utviklingen av frivillige organisasjoner og kirker
  • forstår hvordan organisasjonstype og situasjon påvirker organisering (spesielt med tanke på kirkelig kontekst).

.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere etisk over organisasjonsutvikling
  • har respekt for nødvendigheten av og spenningen mellom struktur og fleksibilitet i organisasjoner
  • har utviklet sin forståelse for hvordan organisering av virksomheter påvirker deres resultater
  • har evne til å skape forståelse for hvordan organisering bl.a. må forstås i lys av hvilken type virksomhet som drives (bedrift, offentlig virksomhet og frivillighet/kirke)

.

Undervisningsform

Undervisning gis i form av interaktive forelesninger, og i form av ett eller flere veiledet casestudier. Emnet består av til sammen 48 undervisningstimer.

.

Pensumlitteratur

Jacobsen, Dag Ingvar og Thorsvik, Jan (2019). Hvordan organisasjoner fungerer. Fagbokforlaget. 5. utgave. Kapittel 12 om ledelse er ikke pensum. Ca. 550 sider.

Artikler (72 sider):

Kotter, John P. (Jan. 2007). Leading Change. Why Transformation Efforts Fail. Harvard Business Review. 10 sider

Jenssen, Jan Inge (2017). Organisering og ledelse i kirken. (17 sider)

Jenssen, Jan Inge (2017). Menighetsstruktur. (21 sider)

Råmunddal, Lars (2015): Hva handler menighetsutvikling egentlig om? En drøfting av ulike strategiske tilnærminger til menighetsutvikling i lys av en helhetlig ekklesiologisk modell. Scandinavian Journal of Leadership and Theology (24 sider).

Fulltidsstudier

Normalt studieløp med 30 studiepoeng pr semester hvor du følger all undervisning som normalt.

Deltidsstudier

Et studieløp med færre fag pr semester enn fulltid. Du kan justere opp eller ned antall fag fra semester til semester i studieløpet.

Fulltid / deltid med redusert undervisning

Et alternativ der du bare deltar i om lag halvparten av undervisningstimene, hvor det gis en oversikt over det mest sentrale i pensum. Til gjengjeld leveres en ekstra oppgave i faget som vurderes til «Bestått»/«Ikke bestått». Du kan velge redusert undervisning både som fulltidsstudent og på deltid.